Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2324 ggr
lotilda
2018-02-09 16:41

blanda färdigglasyr från Cebex

Önskar mig tips på sätt att blanda glasyren. Brukar blanda 5 kg åt gången med mixer eller toaborste. Har ont i handlederna och vill därför ha tips på verktyg som skonar handlederna.

Annons:
ler
2018-02-10 11:19
#1

Fråga Cebex

Ulla
2018-02-10 13:32
#2

Det är väl som att blanda vilken glasyr som helst. Om du tycker att det är tungt att blanda med mixer så kanske du ska dela upp glasyren och blanda litet i taget och slå ihop det. Proportionerna kan ju inte bli fel eftersom du bara tillsätter vatten.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotilda
2018-02-10 17:55
#3

Tack, mindre mängder är ju ett alternativ. Jag tänkte att någon kanske hade tips på typ borrmaskin och visp, typ Biltemapris.

ler
2018-02-10 18:26
#4

Borrmaskin går ju bra om man har riktigt stora mängder. Annars så tycker jag det är lättast att ha i vattnet i glasyren och låta det stå ett tag och så köra det genom en sikt med en vanlig diskborste, tar lite tid men det är inte tungt och det blir bra.

hansmoller
2018-02-14 13:41
#5

Kanske kan den här varianten underlätta. Hink med sikt (?) på drejskivan. Då borde du kunna ha tvåhandsfattning på toaborsten och kanske stötta mot kroppen.

https://www.youtube.com/watch?v=QmT1WxI0rfU

goken
2018-02-14 23:36
#6

Om du har så svåra problem med dina handleder vid glasyrhantering så satsa på en kulkvarn! Har erfarenhet sedan över 40 års användning. Kostar en del visserligen, men resultatet är oslagbart! Glasyren rinner igenom 120 sikt som vatten! Redan här eliminerar man en del problem med glasyrfel med så väl mald och blandad glasyr.  Under tiden kvarnen arbetar kan du istället producera keramik på drejskivan. Den kvarnen  betalar sig därför på några år! En vibrerande sikt upptill löser många glasyrproblem!

Annons:
ler
2018-02-14 23:40
#7

Helt enig! Kulkvarn oslagbart

Upp till toppen
Annons: