Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1682 ggr
AnnDesign
2018-02-12 18:25

Köpa drejskiva

Hej, jag skall köpa en drejskiva och tar gärna emot era råd! Jag har gått på många kurser och är van att dreja på bl.a. Shimpos större maskiner. Funderar nu på att köpa Shimpo RK 55 som jag upplever som ok. Jag vill absolut ha delbar skål, men övrigt…. vissa skriver att den är bra även för proffs och andra att den är flr mindre kräsna amatörer… eller ska man köra på en ännu enklare birdsmodell? Någon som har erfarenhet? Tack🙏🏼

Annons:
ler
2018-02-12 19:12
#1

Satsa på framtiden och köp något som du kan ha i lång tid, en som du kan använda även som super proffs. En bordsmodell skulle jag inte rekommendera, ostabilt och för svag motor. En riktigt bra modell kostar mera här och nu men i det långa loppet kanske det ändå blir billigare.

AnnDesign
2018-02-12 20:44
#2

Tack ler!

AnnaLow
2018-02-12 21:23
#3

Helt enig med ler - köp en riktigt bra skiva som du kan ha länge. Jag kostade på mig en ”lite för bra”, trots att jag var (är) amatör, för 15 år sedan och har aldrig ångrat det.

AnnaLow
2018-02-12 21:24
#4

…en Brent CXC, som är stark, hållbar och pålitlig. Vet inte om det numera finns något ännu bättre.

ler
2018-02-12 21:53
#5

Det blir färre och färre fabrikat på drejskivor som jag kan se. För ett par årtionden sedan kunde man få en Dansk drejskiva som var superstark och solid. Fanns även från Holland och en hel del andra som inte finns mera. Men en Brent är ju riktigt fin att arbeta med.

AnnDesign
2018-02-12 22:07
#6

Tack AnnaLow och ler!! Ni bekräftar mina funderingar!

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
#7

Jag köpte på mig en HSL jr med tips från lars tärn som en bra bordsskiva och blev rekommenderad över shimpos variant. Den funkar bra men är sugen att byta upp mig nu till en med fast bord och lite kraftigare. Köpt för 7000 med frakt ca och tänkte sälja den för 4500 nu. köptes i april förra året.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#8

Kommer nog bli en whisper T för mig eventuellt en beg Roderveld max 30 sommen lokal keramiker säljer. har dock inget pris på den än.

Upp till toppen
Annons: