Annons:
Läst 1244 ggr
Rerum
2/13/18, 9:18 AM

Kadmium

Är det någon som vet om det är kadmium i aprikosfärgade färgkroppar inköpta i slutet av 1990-talet?

Annons:
Bo§e
2/13/18, 10:34 PM
#1

Svårt att säga utan att veta mer.   Om du vet var färgkropparna är köpta och produktnumret står på förpackningen, är det möjligt att den leverantören fortfarande (?) har kvar säkerhetsdatabladen för just den produkten. Där kan informationen finnas.   Annars blir det nog svårt att få reda på så långt i efterhand, och med så litet info för övrigt.

ler
2/13/18, 10:42 PM
#2

Normala sådana är på bas av Zr-V, kadmium är lite överkurs till sådant, men som Bosse skrivit så är det så klart bäst om du har ett orginalnummer så kan jag säga helt vad den består av

Rerum
2/14/18, 4:37 PM
#3

Jag köpte det på mineral AB Dunit enda märkningen på burken är 1022. Aprikos färgkroppar som man köper idag, innehåller de inte kadmium? Hur är det med gula och rosa?

ler
2/14/18, 5:14 PM
#4

Dom aprikosfärgade jag känner till har inget kadmium. Men det garanterar ju inget i förhållande till den du har, numret måste vara något som dom själva hittat på, så gör dessvärre många leverantörer. Så blir det i alla fall svårt att veta vad det är. Gula stains kan ha kadmium om det är inkapslade pigment. Ferro har en del sådana gula, orange och röda

Rerum
2/14/18, 5:54 PM
#5

Tack för svar 🌞

ler
2/14/18, 7:06 PM
#6
Annons:
[rolnor]
2/14/18, 10:42 PM
#7

Är inte tanken att kadmium i färgkroppar ska vara så hårt bundet att det inte utgör nån hälsofara i keramik?

ler
2/14/18, 11:01 PM
#8

Kunde ju vara kul om det fungerade så. Kadmium tål inte höga temperaturer så därför finns dom inkapslade pigmenten, men det krävs ju den riktiga glasyren så dom inte blir upplösta. På lägre temperaturer använder man kadmiumfrittor som har så litet innehåll av kadmium att det är lagligt att använda. Naturligtvis kan man även använda dom inkapslade pigmenten på låg temperatur. Glasyrer till lergods som är gjorda på frittorna får en speciell effekt, dom blir melerade med en mörkare bakgrund, finns glasyrer på marknaden som dom kallar apelsin dessa glasyrer har fritt kadmium som fritta alltså.

Rerum
2/15/18, 9:46 AM
#9

Så de röda glasyrer Tärn har där han säger kadmiumet är inkapslat är säkra att använda till mat. Jag tycker att jag aldrig kan få något säkert svar. Och är alla röda färgkroppar kadmiumsäkra

ler
2/15/18, 9:49 AM
#10

Som jag skrev så är det beroende av om glasyren inte har förmågan att lösa upp pigmentet

Upp till toppen
Annons: