Glasyrer/glasering

Vad är fel?

2018-02-16 07:53 #0 av: SuKe

Har någon erfarenhet av glasyr
Bronze från Cebex? Brände överst i ugnen på 1190 grader. Rekomendationen är 1200-1240
Flyttalet 45 är rätt.
Blir lite fundersam eftersom reaktionen på glasyren är samma, alltså ”kryper” ” krackelerar”, som på 5566 orange Cebex gjorde på 1200. Den blir nästan perfekt på 1180. Har jag bränt för hög temp eller för låg eller något annat?
Leran är den ”vanliga 254”.
Tacksam för tips och erfarenheter. Bronze är en underbart vacker glasyr när den blir rätt😃👍
/Suke

Anmäl
2018-02-17 20:45 #1 av: ler

Kanske aningen tunnare glasering och en del mera värme, dom där metallglänsande glasyrerna mår inte dåligt av lite extra grader.

Anmäl
2018-02-18 12:34 #2 av: nyburgaren

Att glasera tunnare håller jag med om och låt den gärna torka över natten innan du bränner den.. några grader till ger extra sting i den. Varför inte blanda själv finns ju massor med recept på nätet att prova.. Då har du ju full kontroll över den..Här är en variant av brons glasyren..

Anmäl
2018-02-18 12:45 #3 av: nyburgaren

Hemlagat smakar alltid bästGlad

Anmäl
2018-02-18 14:09 #4 av: ler

Nice

Anmäl
2018-02-18 14:11 #5 av: nyburgaren

Tackar!

Anmäl
2018-02-19 09:14 #6 av: SuKe

Tack! Provar att höja graderna. Låter alltid glasyren torka några dagar innan jag bränner, men skall tänka på att det blir tunnare glaserat.
Vacker glasyr nyburgaren!
/SuKe

Anmäl