Annons:
Läst 2345 ggr
Michis 08
2/17/18, 12:16 PM

Ny frälst amatör

…. som precis börjat dreja och är helt såld. 

Vad jag förstår så finns det massor att lära sig och det finns flertal moment som är viktigt att kunna. 

Att kunna material, dreja, bränna , glasera osv.

Min fråga är om det finns någon som kan tips mig om lera för att skulptera för hemma bruk.
Finns det lera som inte behöver brännas i special ugn?
Känner att jag behöver öva och att bränna det jag skapar är nästa steg. 

Men att finna billig lera och få in känslan är prio 1. 

Då jag gissar att jag behöver öva så vore det bra om leran inte vore så dyr då jag kommer behöva en hel del. 

Finns det någon som skulle kunna tipsa mig skulle det va guld värt. Har skrollat runt på internet och ser att det finns så mycket så man blir Yr av allt . 

Till min förtjusning ser jag att detta forum har en massa roliga och matnyttiga tips. Men jag dog av att leta efter en tråd .  ;) 

Känns tråden tjatig, så  går det bra att skriva PM. 

Tack på förhand. /m.

Annons:
ler
2/17/18, 12:59 PM
#1

Ta lera liksom skulptörerna gör, en helt vanlig rödlera, Blålera kan också användas. Du behöver ju inte bränna. Om du nu har skulpterat något som du vill ha som skulptur så gör en avgjutning och så kan du välja vilket material den färdiga skulpturen skall vara i. Se om du kan få tag på Domenico Ingannis bok skulptörens hantverk.

Ulla
2/17/18, 4:23 PM
#2

#0 Grattis! Du har hittat ett intresse som aldrig blir tråkigt. Du vet väl att leran går att återanvända? Så om du gör en massa saker som du inte vill spara så kan du blöta upp leran och använda den på nytt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

MariasKeramik
2/17/18, 4:29 PM
#3

Hej!

Jag har också letat efter alternativ till  lera, under åren jag inte hade nån verkstad, men inte hittat nåt särskilt bra alternativ. Men det finns tex Hobbylera, på tex Panduro, som inte behöver brännas.  Om du vill bygga skulpturer i nåt helt annat än lera finns Paverpol. Ett "skulpturlim", som är ett kletigt klister/tjock färg, Paverpol fäster på allt utom plast. Man kan doppa tex tyg i, och sen forma runt en stomme av trä eller metall.  Man kan låta det torka och stelna, och sen bygga vidare. Det är superstarkt och vädertåligt, så man kan bygga stort och för utomhusbruk. Men det är ju en helt annan sak än att skulptera i lera. Det finns också nåt som eter Makemake, som är en skulpturbetong. Jag har inte provat det, men såvitt jag förstår skulpterar man direkt i Makemake, som sen bara behöver torka.

Men inget av de alternativen är särskilt billiga, och  om du vill lära dej att skulptera  i just lera så tror jag inte du kan göra det i nåt annat än   lera.  Om du ska göra stora saker behöver du lera med chamotte i. Chamotte är bränd, krossad lera som gör leran starkare och stabilare. Det finns  skulpturlera med chamotte att köpa. Ju större skulptur man vill göra ju mer och grövre chamotte behövs. Fast jag skulle inte rekommendera att börja med stora saker. Det är mycket man behöver veta för att bygga stort i keramik. Det finns många olika sätt att bygga på, men det skulle  blir ett alltför långt inlägg :)  Med vänlig hälsning Maria Thulin

ler
2/17/18, 7:45 PM
#4

Jag tycker man skall skilja på keramikerns och skulptörens hantverk även om dom har mycket gemensamt. Som skulptör bränner man inte den skulptur man har skulpterat, utan man gör en avgjutning i gips, silikon eller gelatin. Kan vara andra material också. Beroende på vilket material skulpturen skall vara i. Själva skulpturen som man modellerar fram skall vara ochamotterad lera eftersom chamotten stör arbetet. För stabiliteten använder man fyrkantsjärn som stomme till skulpturen.

Michis 08
2/17/18, 11:22 PM
#5

Tack för så många & fina svar. 

Samman fattar alla met ett svar.  

 -  Låter intressant med Domenico Ingannis bok skulptörens - Jag ska leta efter den. 

Jag spåna vidare på röd /grå lera - har du något favorit märke, ställe där man kan inskaffa det billigare ?? 

 -  Näää allt som har med lera att göra verkar som en magisk värld … helt såld. 

Ja! Jag vet att det går att återvinna leran, blöta upp den. 

Men att förstöra det man har gjort känns lite rått … om man är nöjd med det man gjort . ;) 

Men tack för tipset. 

- Ska googla på  Paverpol  & Makemake - låter spännande. 

Har testar lera med chamotte i då jag drejat, det var lite skumt, men jag är så grön så jag kan inte yttra mig i vad jag tycker. 

Tänkte skulptera huvud / något mindre en ett vanligt huvud - Då jag tror att det kan bli för pilligt . 

Så Panduro lera låter dyrt . ;) 

Jag förstår Maria att det är en ny värld och att det finns massor att lära sig. 

- Men att finna en lera & som kanske inte behövs brännas & halv-rimligt-pris.

Är 1a steg . :) 

Phuuu! Skilja mellan keramikerns och skulptören … Ööö !! 

För mig är det ett & samma … ja ja … jag förstår att det är inte samma sak. 

Men jag gissar att man kan dreja & skulptera saker som man sätter staty på, nu ett huvud .

& då är det två tekniker … gissar 

~ Tusen tack för alla fina svar. 

Har ni några klipp tips på skulptera & lera & Var köper ni eran lera. 

Så nu ska jag ta en sväng om & se vad jag finner för svar på nätet …. ;) 

Ska till biblioteket imorgon &  grotta ner mig mer . 

/m.

Michis 08
2/17/18, 11:36 PM
#6

test 1

Något sådant här är vad jag skulle vilja lära mig att göra föst.   
Lite storhetsvansinne … jag vet … men vem vet .. jag kanske lyckas ;)

Annons:
ler
2/18/18, 12:43 AM
#7

Du lyckas! Lera kan du nöja dig med med en billig, frågan är vart det är bäst att köpa det i Sverige. Har du möjlighet och ork kan du ju gräva upp det själv, annars så kan du ju fråga på någon av blomkruksfabrikerna som finns, finns andra möjligheter också beroende på vart du bor.

[rolnor]
2/18/18, 12:45 AM
#8

Att ha storhetsvansinne är en utmärkt start, låt ingen säga nåt annat! Du kan börja med ett självporträtt, en spegel och lera är allt som behövs.

Simon.haggbom@kolsvart.se
2/18/18, 10:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Sugen attköpa en drejskiva eller har du en redan. Säljer en skiva perfekt för nybörjare. Lite mindre och kan placeras på vilket bord som helst. köpt ny i april för 7000 inl moms med frakt. Säljes nu för 4500 och då står jag för frakten. HSL heter märket.

Simon.haggbom@kolsvart.se
2/18/18, 10:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Inte min bild men såhär ser den ut med pedal mm.

Michis 08
2/18/18, 4:43 PM
#11

Hej & Åter igen tack för alla fina svar. 

Sammanfattar svaren igen, för att inte ta för mycket plats. 
Nu ramla kronan ner ang. skulptörens & keramikerns jobb. 
Hmmm … det är en djungel åt 2 riktningar märker jag . (massor att lära sig) 
Men det är juu tur att man lever länge så man hinner lära sig . ;) 

Joo! Jag bor i stan & även om jag skulle kunna tänka mig gräva så kan det bli riktigt dyrt.  ;) 
Men jag får erkänna att det lät tok intressant. 
Är den där som gillar att göra allt svårare en nödvändigt. 
Varför sitta i en kanot om man kan stå & paddla typ.  ;) 

Men nu är prio 1 billig lera att skulptera & sedan så får jag testa det där med avgjutning …. även om det låter tok intressant & roligt . 

Jo! Storhetsvansinne & mod är väl grunden till all kreativitet …  ;) 

Tack för erbjudan om drejskivan. 
Har varit & letat efter 1 då jag gissar att det bör ligga en massa sådana & skräpa, då nyhetens behag lägger sig. 
Även om jag skulle få en gratis är jag rädd att jag kommer tok dreja & då går jag miste om skulptera. 
Något jag tror skulle kunna va min grej . ;) 

Ser att bilden jag försökte lägga ut inte kom med ??? 

Tips på : länkar - hur man skulpterar / hittar lera  tar jag glatt emot . :) 

Åter igen Tack!!!

ler
2/18/18, 5:44 PM
#12

Vilken stad bor du i? Du borde söka lämplig litteratur på bibblan. Nöj dig inte med någon slags hobby litteratur, man kan lika gärna ta något som är proffsigt. Finns ju en del böcker som är skrivna av utbildade folk. Och koncentrera dig på skulpterandet och teckna så mycket du orkar. Och glöm allt om mer eller mindre löjliga ersättningsmaterial till leran och allt annat, det är bara sådant där som hobbyaffärerna tjänar grova pengar på.

Michis 08
2/18/18, 6:02 PM
Annons:
ler
2/18/18, 7:39 PM
#14

Det var ingen bra tråd, gröpa ur gör man inte med en skulptur, formstabiliteten blir för dålig och det blir bökigt att gröpa ur på ett förnuftigt sätt. Nej gör en gipsform och pressa lera i formen. Mycket lättare och bättre.

Bo§e
2/18/18, 8:22 PM
#15

Man kan också skulptera upp leran kring en frigolitkärna, och sedan lösa upp frigoliten med t.ex. aceton (utomhus förstås) när leran stadgat sig något, men innan den börjat krympa på allvar…

Michis 08
2/19/18, 9:18 AM
#16

Tack!! Inte gröpa ur, lät lite riskfyllt .. men Frigolit lät juuu som en tok bra ide. 

Phuuu! Det är sååå mycket man bör tänka på så man blir yr & snart har jag glömt vad det var jag ville göra.  ;) 
Har letat efter lera i naturen, något som jag inte borde ödsla energi på … men det lät såå intressant.  ;)

ntg
2/19/18, 10:46 AM
#17

Jag Vet inte var du bor, men jag köper min lera hos https://boehrlanderab.se/leror 

Han har bra priser och är dessutom väldigt trevlig!

ler
2/19/18, 10:48 AM
#18

Ja han är trevlig och gör allt för kunden.

Bo§e
2/19/18, 7:08 PM
#19

Angående metoden med frigolitkärna, vill jag också tillägga att det alltid blir en liten rest av "plastsmet" kvar på innerväggarna när man löst upp frigoliten.  Det är helt ok, men det kommer att lukta plast en stund under bränningen, innan det har brunnit upp.  Jag vet inte om det är tillräckligt för att påverka en brandvarnare, men jag nämner det ändå.

Michis 08
2/19/18, 8:30 PM
#20

Tack !! Ska gå in och se sidan, där du köper lera. 

Ska ha i åtanke om att frigoliten måste va helt borta, vid bränning. ;) 
Tack !!

Annons:
Upp till toppen
Annons: