Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1554 ggr
purmamarca
2/23/18, 5:59 PM

ugn åsikter?

Hej!

Jag är ny  i en förening som äger en  frontmatad  LS215/10kW-3x16 Amp- 1300grader. Den är ca 2 års gammal och används 2 ggr/vecka för stengods skröj och glasyr.  Fått höra att  man behövt byta  tråden flera gånger … (jag vet inte om man har gjort något fel vid inmatning!)

Jag skulle gärna veta om någon har eller har haft,  har någon åsikt om själva ugnen. Kvalitet? Användning?  

Tack för alla möjliga åsikter

Annons:
Bo§e
2/23/18, 6:58 PM
#1

10 kW är väldigt litet för en 215-liters ugn (om den används till stengods).  Bränningarna blir långdragna, och elementslitaget därefter…..tyvärr….i det utförandet är ugnen inte lämplig att bränna stengods med.  Det man (möjligen) tjänar i elkostnad med den låga effekten, kostar flerdubbelt i elementåtgång i stället.  

LS215 finns i ett 12 KW-utförande, och även om det också är aningen  "slött" för en 215-liters ugn, är det i alla fall en förbättring. 

Det går utmärkt att byta en 10 kW elementsats till en 12 kW vid nästa elementbyte, och de elementen kommer att hålla längre, och bränningarna kommer att bli mer tillförlitliga.   MEN, då duger det inte längre med 16A säkringar, utan man måste säkra upp.

All optimism till trots, finns det gränser för hur många liter ugn man klämma in, inom 16A säkringsstorlek,  och LS215 / 10 kW  är helt enkelt litet "too much"  (om man bränner stengods)…. 

Ugnen är i sig själv av god kvalitet, men den låga effekten skapar dålig ekonomi (och svajiga bränningar), för den som jobbar med stengods…  Om man däremot väljer att jobba i lägre temperaturer, lergods t.ex. eller lågbränt 1180-graders stengods, blir situationen en helt annan, och elementen kommer att hålla mycket längre.

Detta väcker en gammal  (kanske "evig" 😮)  diskussion till liv…..dvs risktagandet med att välja en ugn med "uppmaxat" literantal till en begränsad säkringsstyrka i det aktuella huset…

purmamarca
2/23/18, 7:46 PM
#2

Tusen Tack Bosse för en så utförligt  och värdefullt svar.  🙂

Tydligen ett dåligt köp för ändamålet. Jag får ta upp detta med föreningen och vi får se vad de bestämmer.  Men jag tror inte de kommer att lägga mer energi (sic) på detta…  jag tror vi får gå över till lågbränt stengods.

purmamarca
2/26/18, 2:17 PM
#3

#1 Bosse, vad tror du skulle hända om vi bränner stengodsglasyr på 1200 eller kanske ännu lägre (för att inte belasta elementen) på skröjat 254 eller 591 stengodslera? Bara Prova? 🤔

purmamarca
2/26/18, 2:19 PM
#4

#1 blir godset sintrat?

Bo§e
2/26/18, 2:39 PM
#5

#3 & #4:  Om ni provar med era "ordinarie" stengodsleror- och glasyrer, blir ni nog besvikna (vissa glasyrer kan dock fungera i ganska låga temperaturer, men inte alla, generellt…).  Er "ordinarie" stengodslera kommer att sintra dåligt, eller inte alls (kan variera).   Jag avråder inte från att försöka, men jag förutspår att utfallet blir av…hmm…"blandad" karaktär… 

Men - och det var det jag menade - ni kan välja stengodsleror som sintrar fullt ut vid ca 1180°C, och använda glasyrer som är anpassade till det temp.området.  Utbudet på sådana material är förstås litet smalare, men det är i alla fall en möjlighet.  Prata med er leverantör.  Utanför Norden är sådana här material betydligt vanligare än här….men de finns….

Ett exempel som ger litet perspektiv:    Allt stengods från Höganäs Keramik AB  är,  från 1969,  gjort i ett 1170-1180-graders tätsintrat stengods,  och glaserat i en mycket bred och rik färgskala.

Flintgods (visserligen inte helt tätt) är traditionellt bränt i ca 1150°C. 

Men….glöm inte bort lergodset i sammanhanget….det hamnar ofta, oförtjänt, i skuggan numera….förutom de kända begränsningarna  erbjuder det också en del unika fördelar som ofta "sopas undan" i dagens diskussion.

purmamarca
2/26/18, 2:58 PM
#6

# ja, jag förstår…vi får pröva men inte förvänta oss ngt mirakel… värst om det inte sintrar bra. Vi får sannolikt gå över till andra leror och glasyrer. Tack igen Bosse!!!

Annons:
purmamarca
2/26/18, 2:58 PM
#7

# ja, jag förstår…vi får pröva men inte förvänta oss ngt mirakel… värst om det inte sintrar bra. Vi får sannolikt gå över till andra leror och glasyrer. Tack igen Bosse!!!

purmamarca
2/26/18, 2:58 PM
#8

# ja, jag förstår…vi får pröva men inte förvänta oss ngt mirakel… värst om det inte sintrar bra. Vi får sannolikt gå över till andra leror och glasyrer. Tack igen Bosse!!!

ler
2/26/18, 4:09 PM
#9

Har du bilder på dom glasyrer ni använt?

purmamarca
2/26/18, 7:28 PM
#10

# 9  Nej Ler,  det har jag inte hemma men det finns prover i verkstan,  jag skulle kunna ta några bilder nästa gång jag är där.     Vad tänker du på?

ler
2/26/18, 8:29 PM
#11

Jag har många glasyrer till lägre temp. Och man kan ju alltid göra om på glasyrerna så att dom passar.

purmamarca
2/27/18, 8:02 AM
#12

#ler, det finns endast köpeglasyrer i verkstan. Gäller också dessa glasyrer? Hur kan man bara genom att titta på en bild kunna avgöra om det går att prova sänka bränntemperaturen? Och hur gör man? Jag tycker att det du berättar är väldigt intressant och skulle gärna vilja lära mig mera!

ler
2/27/18, 8:39 AM
#13

Det blir lite för lång artikel om jag skulle svara på det. Men man kan nästan alltid få fram glasyrerna till önskad temp

Annons:
Upp till toppen
Annons: