Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 2190 ggr
nepp
2/25/18, 8:34 PM

engober/ hjälp

Hej - -kan någon hjälpa mig att bena ut vad som är skillanden mellan dessa olika engober:??

Sinter engobe //Reaktiv engobe// eller bara engobe // eller slip

Tack snälla

Annons:
Bo§e
2/25/18, 9:13 PM
#1

Sinter engobe:  Engobe som sintrar (tätnar) i ett givet temp.område.  Man kan säga att "Terra Sigillata" är ett slags "sinterengobe".

Reaktiv engobe: En engobe som innehåller färgämnen som inte bara "färgar in", utan dessutom flussar på olika sätt, och därigenom kan åstadkomma spännande effekter.

Engobe och Slip är samma sak på olika språk….   Slip kan förstås också betyda "uppslammad lera"  i andra litet mer allmänna sammanhang…men engobe är ju uppslammad lera… 

Engobe är, historiskt sett, den gångbara benämningen här i Sverige….men det är förstås ett låneord, även det…..

nepp
2/25/18, 9:53 PM
#2

Tack Bosse - - Men engobe som är gjord på min egen stengodslera…varför är då denna engobe bara engobe och inte sinterengobe?

Stengodslera sintrar ju vid en viss temp….

Bo§e
2/25/18, 10:22 PM
#3

Om engoben sintrar, är den ju  - per definition - en "sinterengobe"….🙂

Men jag anar att man med det uttrycket ofta menar en engobe som sintrar på en lera som inte gör det….annars skulle ju ordet knappast behövas….

nepp
2/25/18, 11:00 PM
#4

😃Men då är det väl bara engober gjorda på lergodslera som inte är sinterengober, eller hur?

Bo§e
2/26/18, 1:47 AM
#5

Ja, all engobe som sintrar kan ju kallas sinterengobe om man vill.  Men om en stengodslera är engoberad med stengodslera, behöver man ju bara säga att den är engoberad.  Vi vet ju att den är sintrad.

Om en däremot en lergodslera är engoberad med en sintrande engobe (vilket förekommer), kan det ju vara bra att förtydliga det, genom att t.ex. använda ordet sinterengobe.  Eller "sintrad engobe", som vi  ju sagt förr….

Det känns som om sinterengobe är ett "nyord",  som än inte riktigt hittat in i den dagliga användningen,  och som kan trassla till begreppen  innan vi vet vad vi skall ha det till….

ler
2/26/18, 10:49 AM
#6

Ja så är det ju som Bosse skriver. Men oftast så är en sinterengobe en engobe som är tillsatt en fritta eller annan fluss. Används oftast inom industri t.ex taktegel

Annons:
Bo§e
2/26/18, 12:16 PM
#7

Ja,  så kan ordet sinterengobe användas.  Men om det skall bli meningsfullt, måste man då även ange det aktuella temperaturområdet för just den sinterengoben.

All engobe (som alla andra leror) sintrar ju någonstans längs temperaturskalan, så det är ju knappast någon unik egenskap.

nepp
2/26/18, 12:24 PM
#8

…tack båda för bra svar. Skönt att få ordning på detta då jag kommer att jobba en hel del med engobering. 

Men vad är det då för fritta tex #6,… och vad gör då den? Blir engoben mer "sintrig" 😛eller glansigare eller? Jag är ute efter att göra min engobe lite glansigare, så den inte är helt matt o behöver transp glasyr för att skina upp lite. Finns det alltså något man kan ha i engoben som gör den mer " lysande/ glänsande"?

Sen undrar jag får en engob att Flussa""som i reaktiv engobe, som du Bosse skrev..?

Bo§e
2/26/18, 12:41 PM
#9

Kanske ler kan ge ett mer uttömmande svar här, men min erfarenhet är att man kan tillsätta (nästan) vilken lågsmältande fritta som helst för att locka engoben till att sintra, eller bli en aning "glasig"….det handlar mest om att  genom flitiga tester (som vanligt),  hitta rätt mängd att tillsätta.  Även transparent glasyr kan fungera som tillsats.  (Det handlar om "finlir" och små, försiktiga tillsatser)

När man gör sådana här tester måste man bestämma sig för om denna engobe skall användas "som den är" eller om man tänker lägga glasyr över den.  En tillblandad sintrande engobe kan - helt eller delvis - försvinna (dvs "ätas upp") när man klarglaserar över den, om frittetillsatsen är för hög.  Det är svårt (kanske omöjligt) att få till en sintrande engobe som fungerar bra till båda metoderna……som sagt, här får man bestämma sig, och förmodligen göra två blandningar, som fungerar till sina respektive ändamål…

ler
2/26/18, 2:01 PM
#10

Ja men det är inte så meningsfullt att glasera över en sinterengobe. Vilka frittor man väljer beror på vilken lera det skall ligga på och vilken lera engoben består av och vilken färg det skall vara och så vidare

Bo§e
2/26/18, 2:09 PM
#11

#10:   >> Ja men det är inte så meningsfullt att glasera över en sinterengobe. >>

Självklart är det så….🙂….men jag nämnde det ändå, för säkerhets skull.

Val av fritta:   Jo, här finns förstås mängder av variabler, om man vill gå djupare in i utforskandet….men det kan vara vettigt att först testa de material som "råkar ha hemma"….chansen att hitta en bra kombination är ganska stor, dvs om man är beredd att göra systematiska provserier och vara litet envis….

nepp
2/26/18, 8:48 PM
#12

Tack tack för era svar.

Det blir till att testa och testa och åter igen testa. 🤔

Jag har i allafall fått en hel del klarare förståelse för det engobiska livet👍

Tack

Upp till toppen
Annons: