Annons:
Etiketterkurserutbildningar
Läst 2304 ggr
carolinarex
2018-03-01 15:35

Glasyrkurs

Vill lära mig glasyr. Vet någon fler kurser än Anders fredholms på Capellagården i sommar. Vill gärna gå den men passar inte helt i tid. Har nån gått den utan att ha erfarenhet innan att göra egna glasyrer? Vill lära mig göra egna. Tips på fler glasyrkurser?

Annons:
Ulla
2018-03-05 17:39
#1

Tyvärr kan jag inte ge några tips på andra glasyrkurser än Anders Fredholms. Jag gick ett par veckor hos honom för många år sedan, men kommer inte riktigt ihåg hur kursen passade den som inte har någon erfarenhet alls. Tycker att den borde funka för alla även om någon kanske tycker att det blir mycket teori.

Har du själv någon erfarenhet av att blanda egna glasyrer? Själva blandandet är inte svårt om man har ett recept att följa. Det är när man vill ändra på något eller ta fram helt egna glasyrer, som man behöver mera kunskap. Det lär man sig en hel del om av Anders. Jag har själv haft mycket nytta av det jag lärde mig av honom.

Om någon vet andra ställen som håller glasyrkurser så vore det bra att få tips om det också.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

gunnels
2018-03-05 21:46
#2

Absolut att man kan gå hans kurs utan att ha blandat egna glasyrer. Man kan gå både en o två gånger. ( I alla fall om  den ser ut ungefär som när jag gick.)   Kan jag verkligen rekommendera !  Man lär sig om råvarorna man handskas med. Hur man handskas med dom. Öppnar många möjligheter att påverka sina glasyrer.  Väldigt roligt tyckte jag!

nyburgaren
2018-03-06 10:41
#3

Måste man gå en glasyrkurs för att bli duktig? Varför inte gå din egen väg.. Läsa på vad alla ämnen gör i en glasyr var och en och tillsammans med andra. Roligare om man har någon att samarbeta i grupp med och bolla med.. Annars finns det en Facebook sida midfire range glazes medJohn Britt man kan gå med. Köp boken tex.. och häng med där.. Gör man många misstag så lär man sig ännu mer på det.. Lär dig räkna glasyrer för hand först. Köp sedan ett program lär dig lägga in råmaterial lär dig om glödförlust mm. Det finns massor att göra istället för att vänta på en lämplig kurs där du ändå måste lära dig allt detta ändå om du ska bli riktigt duktig på egen hand.. Lycka till bara ett litet tips. den väg jag har haft där man aldrig blir fullärd…

ler
2018-03-06 12:51
#4

Ja 3 det är ett bra sätt att göra det, men en del har kanske behov av lite hjälp i starten. Har du nytta av dataprogram? Personligen har jag aldrig provat det. För mig är nog papper och penna det snabbaste sättet

nyburgaren
2018-03-06 14:29
#5

Papper är väl så bra. Har vant mig vid datorn får alla recepten organiserade där det tycker jag e bra. Ett stort plus är att jag har en stor material bas att välja på samma ställe

Upp till toppen
Annons: