Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2347 ggr
carolinarex
2018-03-01 15:56

Hur funkar det hur gör jag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har fått ta över en liten ugn man ska använda käglor till som automatik..m jag förstått rätt? Hade det gått att använda en automatik till denna ugn? Hoppas nån kan o vill hjälpa mig

Annons:
Bo§e
2018-03-01 17:46
#1

Det går fint att konvertera alla ugnar till modern styrning.   (men du måste ställa dig  frågan om den lilla ugnen är värd den investeringen…?)  

Du behöver:  Styrenhet,    honkontakt passande styrenheten,     passande temp.givare (termoelement),     passande kablage till givaren,    kontaktor (avstörd).

Samt, inte minst, professionell hjälp att koppla upp det hela.  "Vanliga" elektriker, hur duktiga och trevliga de än må vara,  är ofta inte så insatta i hur man kopplar ett fungerande termoelementkablage (och det är ofta på den punkten som det fallerar).

Jag har skickat dig ett PM med en lämplig kontakt, om du vill gå vidare.

carolinarex
2018-03-01 18:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#2

Tack, fick några ”käglor” med som om jag förstått rätt ska användas för att halvautomatiken löser ut. Men när jag fråga på cebex Malmö sa de att de inte går o köpa mer. Och då är jag ju strandad när de tar slut. Anar att kostnaden på konvertering blir högre än nyttan på 28 liter ugn som iof är i helt nyskick. Har mött baksidan av äldre omoderna produkter. Men fast besluten att börja bränna i denna och den stora fyndugnen med automatik, som inte varit i gång på många år, men ska förhoppningsvis vara ok, men som den kanske inte är, Se bilder, vet inte om de syns… ser dem på paddan men inte på mobilen Nästa gång nytt !

Bo§e
2018-03-01 18:32
#3

Jag antar att käglorna du menar är "Orton Minibars".    Kanske kan du hitta sådana i en webshop "någonstans" utanför Sverige.   

Annars brukar det också gå bra att använda de "vanliga" Ortonkäglorna,  om man bryter av dem och använder den smalare delen. Och de vanliga Ortonkäglorna finns hos i stort sett alla leverantörer.

carolinarex
2018-03-01 19:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Så här ser de ut, den har använts till porslin så har inga koner/ käglor till stengodset, fått med720 och 760.

carolinarex
2018-03-01 19:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
Bo§e
2018-03-01 19:29
#6

Ja visst, de ser ut som "Orton Minibars".

Om du köper "vanliga" Ortonkäglor och använder den smala delen (som jag föreslog i #3),  bryt dem inte förrän strax innan du skall använda dem.        Eftersom beteckningen står på den tjocka delen  (som du ju slänger bort),  riskerar du annars (förr eller senare)  att stå där med omärkta stumpar som du inte kan identifiera….😛

Annons:
carolinarex
2018-03-01 20:07
#7

Okej tack tror jag klarar att mecka det, antar att längd ska matcha de jag har för att få automatiken att lösa ut. Hjärtligt Tack för alla svar och kunskap i inte bara min tråd utan i många andra jag läst Tack Bosse du är en stjärna!! Tänk så mycket man får veta i detta forum är riktigt många svar att finna.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#8

Jag kör en ugn försedd med en så kallad kilnsitter. Som användernsig av de där minibarsen. jag har dock byggt en liten enhet med en så kallsd PID controller och som sen använder en pyrometer. Så den stänger av vid satt max temp ist föe att konen ska göra detta. Koner är alltid säkrare dock.. gör inte som jag dock och lägg konen direkt på metallpinnarna. Pinnarna behöver ha något släppmedel på sig. Kilnwash/plattenglobe… mina smälte fast första bränningen.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#9

Ugnen har 2 lägen… använder läge 1 för skröj och 2 för glasyer… är lite i överkant i hastighet men de har funkar bra de 30-40 bränningarna ja gjort. skröjar på ca 7-8h på läge 1 och glasyrbränner på lite kortare på läge 2.

Sintring
2018-03-02 12:02
#10

0# Jag har skickat dig ett PM om minibars/automatikkäglor

Hälsningar Erik

Upp till toppen
Annons: