Glasyrer/glasering

Slemmig glasyr :-D

2018-03-03 18:20 #0 av: loislane

Hej gott folk!

Håller på med lite glasyrprover på antrazit stengodslera. En blandning av matt transparent och blank transparent för att få en repfast glasyr. (cebex rekommendation)

Brände i 1250 och frågan är varför det blev mjölkigt? Har jag lagt på för tjockt?
Går det att pröva bränna i högre temperatur för att få det att smälta ut, eller ska jag helt enkelt byta glasyr? Se bild (inte bästa bilden heller, men tror den funkar)

Anmäl
2018-03-03 18:49 #1 av: Bosse Cebex Gbg

Du borde inte ha fått det resultatet bara genom att blanda två för övrigt ok glasyrer.    Undrar vad den leran innehåller....?    

Prova samma glasyrblandning på en helt annan lera, så får vi se......

Anmäl
2018-03-04 13:43 #2 av: loislane

Nä jag trodde att man kunde komma billigare undan då det gällde lera.  Beställde från en som var billigare med annat märke än Cebex. Tror bara man lurar sig själv egentligen. Har ingen aning vad det är i.

Anmäl
2018-03-04 14:05 #3 av: Bosse Cebex Gbg

Även om lerans egenskaper är begränsade eller begränsande,  kanske den fungerar bra tillsammans med något annat än just den glasyren......testa vidare, med andra glasyrer, engober m.m.....

Anmäl
2018-03-04 14:16 #4 av: loislane

Jag ska göra det Bosse. Tack för eminent hjälp! Glad

Anmäl
2018-03-04 17:37 #5 av: ler

68,3% SiO2
21,1% Al2O3
1,1% TiO2
2,8% Fe2O3
0,1% CaO
1,1% MgO
0,1% Na2O
2,1 K2O
+ 3,3 krom från malm
Så det är inte några konstiga saker, och leran är likadan oberoende vart man köper den så hitta det billigaste stället. Nej jag tror glasyrerna är problemet

Anmäl
2018-03-04 21:54 #6 av: loislane

Okej #5 "ler" dags att byta glasyr då, i alla fall till denna leran. Funderar

Anmäl
2018-03-05 07:37 #7 av: ler

Jag ser på det. Men vilken funktion skulle den matta glasyren ha?

Anmäl
2018-03-14 18:25 #8 av: loislane

#7 Enligt Cebex skulle blandningen av dessa två göra glasyren repfast.

Anmäl
2018-03-14 18:31 #9 av: Bosse Cebex Gbg

Rimligen skulle då den blanka glasyren göra den matta mer repfast, genom att den då blir "mindre matt"......det låter ju som en logisk väg att gå....

Anmäl
2018-03-14 18:56 #10 av: ler

Ja så kan det ju vara även om det ju är lite konstig väg att välja

Anmäl
2018-03-15 00:54 #11 av: AnnaLow

Tipsar om blank transparent glasyr ”Bosses blankare” på Antrazit-leran. Den blir jättefin hos mig i alla fall (1260 grader). Kanske den kan vara något att prova istället? Receptet på glasyren finns här i receptsamlingen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.