Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1949 ggr
Anna HB
3/9/18, 5:31 PM

Basglasyr och färgkropp

Jag har fått några idéer som kräver att jag är lite färggladare än normalt. Därför skulle jag vilja hitta en pålitlig, vit basglasyr (färdigt pulver) som klarar ett brett temperaturspann (lergods–stengods) och som är lämplig att blanda med färgkropp. Några tips? Och på det kommer en följdfråga: Om jag i basglasyren vill blanda färkroppar för att göra halvliterspytsar i några olika kulörter, finns det något "grundrecept" att luta sig mot för att få hyfsad mättnad på färgen? Något annat man bör tänka på när man använder färgkroppar? Det finns säkert gott om erfarenhet i det här forumet, så jag slänger ut frågorna och hoppas att jag kan få en liten genväg i den trial and error-process jag har framför mig :-)

Annons:
Bo§e
3/9/18, 6:22 PM
#1

Eftersom både basglasyrer och färgkroppar av olika fabrikat och ursprung kan ha mycket varierande sammansättningar, blir det svårt att ange träffsäkra "grundrecept".   Variablerna är näst intill oändliga, och någon genväg finns knappast….  Metodiska tester går inte att undvika, om man vill jobba fram en passande färgpalett.  Som keramiker måste man se sådana här "metodiska tester" som något kul och intressant, och inte som ett hinder….

Tänk på att en vit basglasyr redan är mer eller mindre mättad av (vitt) pigment.  Därför finns det inte "plats" för så mycket kulört pigment, dvs sådana glasyrer blir oftast ganska ljusa och "pastelliga" (vilket ju är ok om det är vad man vill).    Vill man ha starkare färger får man använda en basglasyr som är mer pigmentfattig, så att de nya färgkropparna "får plats".  En transparent basglasyr kan gå bra, men får mindre täckförmåga,   eller - vilket ökar täckförmågan -  en mix av (och detta är bara ett exempel) ¾ transparent + ¼ vit.   Efter att ha jobbat fram några användbara kombinationer av "basglasyr", får man sedan jobba vidare med färgkroppar, och till slut har du din färgpalett.   Tänk också på att du kan välja matt eller blank yta.

Det går fint att på det här sättet jobba fram en personlig "färglåda" baserad på "köpeglasyrer"  + färgkroppar,  men vägen dit kräver - som alltid - en hel del testbränningar, och att man är noggrann med dokumentationen under resans gång.

När du väger in dina testblandningar, väg alltid torrt material mot torrt material…..annars blir dokumentationen av procentsatserna meningslös, och man halkar tillbaks till "ruta 1" var gång en ny sats skall blandas till….

En noggrann  våg (decimaler av gram)  är ett måste, men sådana är ju billiga numera….

Anna HB
3/9/18, 7:32 PM
#2

Tack, Bosse! Det ante mig! ;-) Bra tips om blandningen av transparent och vit glasyr att ha som bas!

Bo§e
3/9/18, 8:17 PM
#3

Man kan komma långt med sådana här "ovetenskapliga"  materialkombinationer….men bara om man tillämpar "vetenskaplig noggrannhet" när man utvecklar det….

🙂

ler
3/10/18, 1:48 PM
#4

Om man vill ha starka färger så kan man ju som Bosse säger använda transparent glasyr, och om man glaserar på vit skärv så spelar det ingen roll att det inte är täckande. Zirkon baserade pigment fungerar ju också bra i en zirkonvit glasyr

Bo§e
3/10/18, 3:04 PM
#5

Färgkroppar som är köpta via en seriös leverantör - och i "någorlunda nutid" - brukar inte vara alltför svåra att "artbestämma" vad gäller grundsammansättning.  Och, de går som regel att köpa igen när det behövs…..

Men "därute" på andrahandsmarknaden cirkulerar ganska stora mängder färgkropp av okänd ålder, ursprung och sammansättning.  De kan härröra från skolnedläggningar, dödsbon eller från andra verksamheter som upphört….eller så har de bara blivit bortglömda några decennier…     Och på etiketterna kan det stå "grön",  "guldbrun", någon krumelur med tuschpenna,  eller något annat som inte säger oss så mycket….om ens etiketten finns kvar…   Sådana pigment kan givetvis vara hur bra som helst när man väl testat fram ett lämpligt användningssätt….men det roliga varar bara tills påsen är slut, eftersom ingen riktigt visste var den kom ifrån, eller vad den innehöll….  

Sådana här "överraskningspåsar" kan ge riktigt spännande och trevliga resultat, och att de (äntligen) används och binds i keramiska alster, är ju i grunden mycket bättre än om de bara ligger som "hälsovådlig kemisk produkt" på en hylla…..men av förklarliga skäl bör man inte göra sig beroende av dem genom att bygga in dem i långsiktiga receptsystem…..

Giema
3/10/18, 4:08 PM
#6

Ett annat sätt är att använda under och överglasyrer som finns i småburkar.  Och transparent glasyr som är pålitlig, tex 015

Annons:
Bo§e
3/10/18, 4:26 PM
#7

#6:  Ja, det förtjänar att nämnas:   Under- och påglasyrfärger kan också användas till allehanda infärgningsändamål (som vanliga färgkroppar), och inte bara som dekorfärg.

"Färdigfärger" i burk går också bra, men eftersom de är flytande, gör vatteninnehållet (som ju alltid "svajar" litet)  att det blir svårare att dokumentera de exakta mängderna, dvs om man jobbar fram något slags receptsystem.   Men "vilda experiment" är ju alltid möjliga, om man inte förväntar sig att kunna upprepa dem exakt….och alla blandningar är ju inte så kritiska….

Upp till toppen
Annons: