Annons:
Etiketterköp-och-säljverkstadsplats
Läst 2911 ggr
HornHast
3/11/18, 7:46 PM

SÖKES 'Keramisk handbok' av Lynggaard Finn

Nybörjare eftersöker ett ex av denna bok , men svårt som arbetslös att rättfärdiga de ~900kr boken i bra skick verkar gå för.

Undrar därför om någon möjligen för en billigare slant har ett fullt läsbart ex som absolut inte behöver vara i nyskick eller ens ha skyddsomslaget?

Mvh

Annons:
[ekdama]
3/12/18, 8:29 AM
#1

Hej! Jag kollar i min bokhylla när jag kommit hem om ett par dagar!

[ekdama]
3/12/18, 8:29 AM
#2
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
HornHast
3/12/18, 3:29 PM
#5

Så snällt av dig!

Håller tummarna. :)

minimal123
3/29/18, 1:38 PM
#6

Jag har boken. Understrykningar och inget skyddsomslag. Försättsbladet har släppt i ryggen

Annons:
HornHast
4/11/18, 5:53 PM
#7

Nu har jag äntligen hittat ett ex av denna väldigt bra bok till riktigt lågt pris, positivt överraskad är bara förnamnet!

Tack för de tips samt erbjudanden jag fått här.

Till er som letar efter denna bok, den går att hitta för lång under ~900kr boken går för på Bokbörsen!
Ta er tiden och kolla runt på nätet, jag gav 300kr för mitt ex. :)

Bagossa
6/14/21, 4:37 PM
#8

Hej hopp, nu kapar jag denna tråden lite.
Har själv införskaffat denna bok på mångas inrådan. Tillgängligheten minskar och priset ökar. Boken rör vid många ämnen och informationen är bra. Boken innehåller mycket bly, asbest och annat giftigt. Dock är den matnyttig. Om någon önskar information från boken berörande något speciellt kanske jag kan förmedla innehållet nu när den börjar bli allt ovanligare. Men jag vill också tillägga att allt som står i boken går relativt lätt att finna på nätet idag. Du behöver bara sålla genom mycket riktig och alternativ (falsk) information.

ler
6/14/21, 8:24 PM
#9

Det kan vara svårt att veta vad som är riktigt när man ser något på nätet, det finns så mycket skräp där, men Finn Lyngaard kan man lita på. Han var duktig och skrev inte om något han inte visste.

Bagossa
6/14/21, 10:11 PM
#10

#9: just precis, det finns mycket att sålla igenom på nätet. Jag tycker han är lite rolig i boken hur han beskriver vad som är bra smak. Skära nyanser verkan han anse vara defekter i glasyren tex.
Jag kan då passa på att tipsa om "The potters' round table". Finns som video och pod.

Bo§e
6/16/21, 6:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#11

#8, #9, #10:
Ja, om man sysslar med något så tidlöst som keramik, är en tidsresa alltid nyttig och givande.

Mitt boktips är därför "A Potter's Book" av Bernard Leach.
Förutom författarens personliga reflektioner över studiokeramikens roll och situation i Europa kontra Asiens keramiktradition m.m. finns här också mängder med teknisk information, beskrivning av olika ugnstyper och i stort sett allt som kan intressera den som vill bygga en småskalig verksamhet baserad på "basic" metoder…..

Den som är intresserad av vedbränning bör definitivt sätta den här boken på sin önskelista…

Den finns i nytryck på olika ställen på nätet, om man googlar på titeln.

Bagossa
6/16/21, 7:44 PM
#12

Tackar för tipset Bosse!
Den ska jag kolla upp.

ler
6/16/21, 7:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Här ett par roliga böcker

Annons:
ler
6/16/21, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

Och ännu ett par, jag kunde visa många men det här får vara en början

Bo§e
6/16/21, 8:00 PM
#15

En bok som jag ägt, men tyvärr blivit av med, är en gammal fotobok med bilder av Arnold Kroghs arbeten med underglasyrfärg.
Inga recept vad jag minns, men bilderna får tanken att svindla inför perspektivet hur långt man kan utveckla och behärska den dekortekniken…..

  • Redigerat 6/16/21, 8:06 PM av Bo§e
Upp till toppen
Annons: