Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2729 ggr
Leralisa
3/12/18, 9:41 AM

Bild på din keramik med mangandioxid ?

Hoppas och håller tummarna på att några av er har bilder att visa där ni har använt/penslat på Mangandioxid på vit lera?  Jag ska använda oxiden på mina figurer i stengods.  Förväntar mig att få hjärtklappning av resultatet  :-)  och att de ser ut som järn, lite brun,violett svarta i färgen.  Erfarenheter och tips i användande av Mangandioxid mottages också tacksamt. 

Men visst är det fantastiskt! Först får man hjärtklappning av att bearbeta och forma leran och som bonus pinglar det  liksom till igen vid bränningarna.  Som tre i ett! eller ta tre betala för en! Den känslan är inte alla förunnat. Pling!

Annons:
Leralisa
3/12/18, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag lägger in ett foto på en av dem som nu är skröjbränd där jag sedan har tänkt mig Mangandioxid. Kanske någon snäll hakar på med ett färdigt resultat av oxiden.

Ulla
3/12/18, 8:04 PM
#2

Så härlig! Jag har inget att visa, tyvärr. Skulle gärna ha gjort det annars.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Månvind
3/13/18, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

bifogar två bilder där jag använt både järnoxid och manganoxid. järnoxid blir rödbrunt, manganet mer umbrabrunt.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Leralisa
3/13/18, 7:42 PM
#4

ÅÅ tack snälla Lena7 ! Fina! Har du penslat på och sedan torkat av med svamp?

Ulla
3/13/18, 7:53 PM
#5

Åh, vilka fina skulpturer! Menar du att du har både järnoxid och manganoxid på dem?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Giema
3/14/18, 7:21 AM
#6

#3 Jag ser inga bilder var är dom🤔

Annons:
Ulla
3/14/18, 12:17 PM
#7

Du tittar med din mobil förstår jag. Om du skrollar längst ner så hittar du Visa i full version (eller nåt sånt). Klicka där så kan du se också bildspel.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Månvind
3/15/18, 3:07 PM
#8

Jag har penslat och sedan torkat av med svamp. på Berguven började jag med manganoxid och torkade bort det mesta, sedan järnoxid ovanpå det. tog sandpapper när allt var torrt för att få fram vita partier och högdagrar. Hyenan är det bara järnoxid på om jag inte minns fel.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

usd
3/15/18, 11:14 PM
#9

#7 Åh, nu vet jag hur jag kan ALLA bilder. Har alltid undrat 🤔😚😮 TusenTack Ulla! 😁😁😁

Ulla
3/16/18, 8:25 AM
#10

🙂Jag använder ofta full version på mobilen. Det blir en del skrollande, men när man vet hur sidan ser ut så är det inget problem att hitta rätt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

loislane
3/20/18, 12:20 PM
#11

#8 lena7  Vid vilken temperatur brände du? 🙂

Se skönhet i det icke perfekta.

nepp
3/21/18, 1:59 PM
#12

Spännande med mangan och järn? Är det penslat på som bara pulver eller är det blandat med vatten? har du haft i nåt klister?

Är det penslat på skröjat gods eller oskröjat?

Gams
3/21/18, 3:28 PM
#13
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Ulla
3/21/18, 4:40 PM
#16

Ännu en som försökt ladda upp en bild men som inte väntat tillräckligt länge medan den laddat upp. Eller har jag fel? Det är nästan alltid så när man inte lyckas.

Jag hoppas att du inte har gett upp helt i så fall, utan gör ett nytt försök.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Månvind
3/24/18, 10:12 PM
#17

#11 loislane - jag tror kon 6 om jag inte minns fel

#12 nepp - Jag har blandat med vatten och penslat alternativt dragit på med svamp. 

😉

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

loislane
4/3/18, 2:38 PM
#18

#17 ok tackar så mycket lena7 😍

Se skönhet i det icke perfekta.

Upp till toppen
Annons: