Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1758 ggr
Lilipihl
2018-03-13 18:36

Återanvända glasyr??

Hej.

Nybliven verkstadsinnehavare som skröjat sin första ugn, och som full av iver glaserat alltihop alldeles för tjockt undrar nu om man kan återanvända den avskrapade glasyren (ca 1kg pulver i uppsamlingskärlet…)

Det är en vit, blank stengodsglasyr som jag köpt färdigblandad. Den har suttit på grå antracit (116) och den hade på några ställen blivit lite missfärgad. (En gulgrön färg som jag sett tidigare på samma kombination och som inte påverkar slutresultatet efter bränning.)

Jag antar att jag behöver sikta om den efter iblandning i den resterande glasyren och antagligen tillsätta len viss mängd vatten, men det jag vill veta är om det är risk att jag förstör glasyren på något vis med eventuella ämnen /föroreningar från leran…?🤔

Annons:
Lilipihl
2018-03-14 20:51
#1

Puff…

Bo§e
2018-03-14 21:09
#2

Det blir nog inga problem, om du siktar för säkerhets skull. Det kan ju ha kommit en del lersmulor med när glasyren skrapades av…    Jag förutsätter att föremålen är skröjbrända innan glasering, och då borde det inte finnas några vattenlösliga "smulor" som kan färga in glasyren….. 

Vill du "helgardera" dig,  kan du ju blanda och sikta den "skrapade" glasyren i en egen burk, tills du ser om det är någon skillnad efter bränning……och därefter hälla ihop dem, om allt ser ok ut…

L.A.E
2018-03-15 07:29
#3

Vi brukar sikta glasyrrester  och ha det  i vaser

ler
2018-03-15 12:16
#4

Det gulgröna är vanadinsalt som fälls ut från leran och skapar inga problem när det bränns högt till sintring

Lilipihl
2018-03-15 21:27
#5

Tack för sakkunniga svar - då rörs jag testa att återanvända glasyren! 😊 Intressant också att få veta vad den gulgröna färgen beror på - det är en smärre körlektion att följa alla glasyrtrådar här! 😃👍

Susanne Sundström
2018-03-16 07:52
#6

 🌺 Tack #3 L.A.E för tips med att använda glasyrrester till vaser, känns så bra att använda till just det, ofarligt och man slipper slösa glasyr som kanske inte ens syns ! Att jag inte tänkt på det själv… ;)

//Susanne Sundström

//Susanne Sundström

Annons:
Upp till toppen
Annons: