Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1971 ggr
morenique
2018-03-13 20:43

ugn med eller utan bottenelement?

Hej Alla

jag vill köpa en Rohde ugn (ca. 200 l) men jag undrar om det finns STOR skillnad mellan resultat av bränning i ugn MED eller UTAN bottenelement. Någon som vet eller har erfarenhet med båda? :) Jag har alltid använt ugn MED bottenelement men det var större (300 l). Jag jobbar mest med stengods o bränner på 1250C.

Tack snälla :)

Annons:
Bo§e
2018-03-13 21:16
#1

Det brukar gå bra, förutsatt att man skapar en liten luftspalt (t.ex. med 25 mm pelare) mellan ugnsbotten och bottenplattan, så att man får cirkulation även där.  Ibland klarar man sig med mindre spalt, t.ex. med bitar av 15 mm sättplatta, men börja gärna med 25 mm.  Om det behövs kan man öka till en högre luftspalt, men det är sällan nödvändigt.

Det är förstås också viktigt att plattorna inte är för stora, så att luften inte hindras från att cirkulera i hela ugnen…men det gäller ju alla ugnar….

morenique
2018-03-14 09:34
#2

So Bosse du säger att jag kan ha samma resultat utan bottenelement så länge jag skapar luftspalt i botten, eller hur? :) Men om jag vill använda stora sättplattor (55 cm i diameter - hela bitar) då är det bättre om jag köper ugn MED bottenelement, eller hur? Tack för hjälpen :)

Bo§e
2018-03-14 12:25
#3

Det är egentligen två olika saker……

1:

Om plattorna är så stora att de stänger luftcirkulationen i ugnen, får man problem, oavsett om ugnen har har bottenelement eller inte.  På så vis blir varje våning en separat liten "kammare" med sin egen cirkulation……och temp.givaren sitter i en av dem, medan de andra "lever sitt eget liv"…….. (om man spetsar till det litet).   Det leder m.a.o. till sämre kontroll över bränningen.

------------------------------------------------------------------------------

2:

Om ugnen inte har bottenelement, är det lämpligt med luftspalt under bottenplattan, för att undvika "kall botten".

Om ugnen har bottenelement, måste du ha en luftspalt även här, för att undvika "varm botten"….  Det är inte bra att stänga in bottenelementen, som då åldras i förtid…

-----------------------------------------------------------------------------------

Det är inte "svart eller vitt"……man kan inte kategoriskt säga att ugnar utan bottenelement är "sämre ugnar"……genom åren har det tillverkats många bra ugnar som saknar bottenelement.   MEN, man får inte fuska med cirkulationen, lika litet här som med andra ugnar……

morenique
2018-03-14 16:28
#4

Jahaaa, nu förstår jag.

Jag har lärt mig mycket igen, tack så mycket Bosse :)

(sista) frågan är då (om du inte är trött på mig :P ): vad är /kan vara fördelen med bränning i en ugn MED bottenelement? ger det en jämnare bränning? om det gör det, kan samma jämnhet uppnås med ugn UTAN bottenelement om jag packar bra? :))

Bo§e
2018-03-14 17:02
#5

Eftersom effekten  (inte nödvändigtvis värmen)   är jämnare fördelad i en ugn med bottenelement, kan man säga att en sådan ugn är litet mer "förlåtande" när det gäller placering av plattor och gods.

En ugn utan bottenelement kräver litet mer eftertanke när man sätter den….men kan fungera lika bra ändå, om man bara är medveten om det, och inte hindrar värmen från att komma åt alla hörn….

Ingen ugn är 100% "jämn" i sin temperaturfördelning, och det gäller oavsett hur många element den har.  Varje enskild ugn har sin "karaktär", som det alltid är upp till ägaren att lära känna.   "Nollvision" här = besvikelse…..och i onödan….

---------------------------------------------------------------------

En mycket djupare grop att falla i när man väljer ugn är   (och denna åsikt är min personliga)   en ugn med låg effekt i förhållande till dess volym…..den må vara marknadsförd som "lågenergiugn", och det är lätt att falla för frestelsen att kunna "klämma in" många liter ugn inom en begränsad säkringsstyrka…   Men resultatet blir en ugn som är "utsliten", eller på god väg, redan när den är ny…..och den kommer att förbruka mycket element.  Det betyder dålig totalekonomi och ostabila bränningar.   En ugn med hög effekt kontra literantalet är - generellt - alltid det val som gör ägaren mest nöjd på sikt.    (Detta gäller förstås vid bränning av stengods…)  

Ingen skulle köpa nya sommardäck med 3,1 mm mönsterdjup redan från början….eftersom säkerheten är halvdan från dag 1, och det blir snart dags att köpa nya igen….😮 

🙂

morenique
2018-03-14 21:25
#6

Tack snälla Bosse :)

Annons:
ler
2018-03-15 12:20
#7

Väldigt Väldigt bra svar Bosse

MiEkberg
2018-03-27 15:39
#8

Köpte en ny Rodhe med bottenelement i våras, bytte ut en Naber utan bottenelement. Båda runt 100l. Upplever inte så stor skillnad förutom att Rodheugnen är väldigt mycket bättre! Bränner överlag jämnare uppåt, har en bättre automatik (avskyr Nabers) köp en Rodhe från Keramik-kraft.com många tusen billigare än i Sverige.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Tant Apelsin
2018-03-27 17:06
#9

#5 Bosse Cebex - Har du förslag på något riktmärke man kan ha när man kikar på nya ugnar med avseende på effekt mot volym?  🙂

Jag står själv inför att köpa min första egna ugn, så ett sådant riktmärke hade varit till stor hjälp när man kollar runt på olika tillverkare! 

 (och  jag förstår att det finns fler variabler att ta hänsyn till, men jag har iallafall koll på att ha koll på ungefärlig önskad volym, att den ska gå in genom  alla dörrar och att elen ska säkras upp samt  placering och ventilationslösning !*puh*)

Bo§e
2018-03-28 08:58
#10

Det är svårt att ge exakta tips, eftersom ugnars konstruktion, tegeltyp m.m. varierar en del.   Jag vet inte hur stor ugn du tänker köpa, men jag kan ge några exempel ur "verkliga livet":

"Småugnar:"     Ett flertal 60-liters toppmatade ugnar har genom åren haft 5,5 kW effekt, och det har i samtliga fall som jag känner till,  fungerat mycket bra.   Men, det har på marknaden ibland dykt upp 60-liters ugnar med t.ex. 3,3 KW effekt, och det har inte alls varit lyckat, dvs om man tänker jobba med stengods.

"Litet större småugnar":    100-liters toppmatade ugnar har ofta ca 7 kW effekt, och man kan säga att det är "ok", förutsatt att väggarna har någon typ av tilläggsisolering, och ugnen inte är alltför "lågbudget"…..men effekten får gärna vara litet högre.

"Mellanugnar":    Ett flertal ugnar i storleken 140-160 liter, har genom åren haft en effekt på ca 9 kW,  och det kan sägas vara helt ok till den volymen…men det gör förstås inget om effekten är litet högre…

"Litet större mellanugnar":     Här kan det dyka upp en och annan "problemugn", eftersom vi nu börjar närma oss gränsen för 16 Ampere säkringar, och det är förstås frestande att "pressa in" så många liter ugn som möjligt inom 16 Ampere…man vill ju helst slippa att säkra upp.    De  ugnar på drygt 200 liter (som vi diskuterat tidigare), och som har en effekt på 10 kW, har inte alls varit lyckade (dvs för den som jobbar med stengods).  Inte ens 12-kW-versionen av samma ugn har visat sig särskilt pigg och ekonomisk.    En ugn i denna storlek får gärna vara på 13-14-15 kW för att glädja sin ägare under lång tid. Men då har vi förstås passerat gränsen för 16 ampere säkringar, och man får säkra upp.    Ca 11 kW effekt är den absoluta "smärtgränsen" för 16 ampere säkringar, och då finns i stort sett inget utrymme för fler förbrukare på den säkringsgruppen…

Dessa riktlinjer är förstås helt "ovetenskapliga", men inte desto mindre är de erfarenhetsbaserade.

Backa hellre litet i ugnsstorlek och satsa på god effekt per liter,   i stället för att frestas köpa en stor, trött ugn som kanske (på pappret) passar dina säkringar.

Förutom bättre totalekonomi, får du då även en ugn som bättre klarar de spänningsvariationer som då och då  "hemsöker" de flesta elnät.   

Om du tänker bränna lergods, eller hålla dig under…säg, 1150°C….glöm då allt jag sagt här ovan…..🙂…då blir allt mycket mer okritiskt….

Tant Apelsin
2018-03-28 14:31
#11

Tusen tack Bosse!!! 🥳

Vilken fantastiskt utförlig beskrivning! 👍

Siktar själv på en ugn mellan 140-170L och  de är förvånansvärt lika effektmässigt hos flertalet tillverkare, dock har mina skulpturer blivit större och större under åren så jag är ju sugen på den större varianten, men är lite tveksam som du säger m.a.p att effekten är samma… Men nu har jag ju  lite riktlinjer att gå efter 😊

Tack!

Upp till toppen
Annons: