Utrustning och verkstad

Skivan snurrar bara bakåt!

2018-03-14 10:18 #0 av: malineirefelt

Hej! Jag har köpt en begagnad drejskiva som ska snurra både framåt och bakåt, för höger- och vänsterhänta. Men oavsett hur jag har reglaget snurrar den "fel" (som för vänsterhänta). Någon mekaniskt kunnig som har en aning om vad som kan vara fel? 

Anmäl
2018-03-14 10:31 #1 av: Record

Är den ansluten med trefas. Skiftar man två anslutningar för att vända rotation.

Om det inte finns en mekanisk anordning.

Anmäl
2018-03-14 12:05 #2 av: Bosse Cebex Gbg

När du byter riktning, vrid först vredet till "noll" och VÄNTA tills motorn VERKLIGEN stannat  (den snurrar ganska länge),  innan du vrider knappen vidare till det andra läget.        Har man för bråttom här, och inte väntar, fortsätter den bara åt samma håll trots att du bytt riktning med vredet......  

Det är en liten egenhet hos de här äldre skivorna....Blinkar

Anmäl
2018-03-14 12:20 #3 av: Ulla

Jag håller med. Man måste vänta MYCKET längre än man tror.

Sajtvärd för Keramik ifokus

Anmäl
2018-03-14 13:23 #4 av: ler

Man kan ju bromsa den med fotpedalen när man satt den i noll så stannar den på en sekund

Anmäl
2018-03-14 13:32 #5 av: Bosse Cebex Gbg

#4:   Ja, men man får inte vanemässigt "glömma" pedalen i det läget.  Det skapar till slut ett litet hack i drivringen, och sedan får man lyssna på "dunk dunk dunk" i all framtid.....Förskräckt

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.