Annons:
Etiketterköp-och-säljverkstadsplats
Läst 1582 ggr
Sara J
2018-03-17 12:51

Drömmar om en egen keramikverkstad

Hej

drömmer om att skaffa en egen keramikverkstad. Har tidigare haft en verkstad i mindre skala men nu skulle jag vilja ha en med full utrustning, elektrisk drejskivan, ugn och tillbehör. Vad har ni för tips och idéer kring detta? 

Med vänlig hälsning,

Sara

Annons:
Skabbekatten
2018-03-17 18:03
#1

Hej Sara!

Kul att du är på gång! Här kommer mina tips:

Tåligt golv som är lätt att svabba eller allra bäst golvbrunnar med leravskiljare så att du kan spola av golvet. Leravskiljare även i vasken där du diskar leriga verktyg och händer, alternativt hinkar med vatten där du samlar in leran. Lera pluggar lätt igen avloppet och kan orsaka stora problem. 

Ha gärna ett särskilt rum för ugnen och för glasyrerna. 

Sörj för god ventilation i ugnsrummet för att bli av med de giftiga gaserna som bränner ut ur leran. 

Bästa vid blandning av glasyr eller hantering av torra ämnen är ett dragskåp, men allra viktigast är förstås att du har en bra skyddsmask. 

De flesta ugnar behöver 3-fas och kanske behöver du säkra upp för att det skall gå att bränna. Vissa ugnar blir mycket varma undertill, så tänk på att placera ugnen på ett tåligt golv, helst stengolv eller liknande. 

Gällande städningen och hälsan överlag är det viktigt med blöt städning, att du kan stänga dörren till verkstaden och att du inte går runt med dammiga kläder. 

I mitt eget kreativa kaos är det skönt med nån typ av struktur att landa i. Så bra hyllor till förvaring av sorterade verktyg, hyllor för avställning av keramik som befinner sig i olika stadier och prydliga tavlor för upphängning av glasyr- och engobeprover är viktigt för mig

Lycka till!

Sara J
2018-03-17 21:21
#2

Tack för bra svar!!

Ulla
2018-03-17 22:14
#3

Vilket bra svar, Skabbekatten! Du har fått med det mesta.

Jag tycker att det också är viktigt med ett rejält arbetsbord där man kan bre ut sig.  Och många hyllor, så att man kan ha ordning på sina saker. Man riskerar annars att få använda mycket tid till att leta efter det man behöver.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Skabbekatten
2018-03-17 23:11
#4

Ja!

Sen kräver ju också hanteringen av leran en hel del utrymme: 

Bra gipsplattor att torka lera på, kanske en hink med lock i vilken du kan slänga ned slabbig eller blöt lera i väntan på torkning, en annan hink eller balja att slänga ned torra lerrester eller bitar av lera som börjat torka innan du återvinner den. Och använder du flera olika leror så får du ju ha flera olika hinkar och baljor. 

Jag använder ett lägre arbetsbord och ett högre beroende på humör och teknik; Vid knådning står jag vid ett mellanhögt stabilt bord för att skona ryggen men samtidigt få del av kroppskraften, vid kavling står jag oftast vid det högre bordet. Om jag ringlar en större kruka eller skulptur kanske jag behöver flytta ringlingen till olika höjder för att komma åt ordentligt.

Och det viktigaste av allt: PAUSHÖRNAN! En riktigt skön fåtölj med en härlig hög inspirerande keramikböcker.  En plats att vila, reflektera och fundera på.

Sara J
2018-03-25 18:41
#5

Stor tack för mycket värdefulla tips. Letar nu efter ett första startkit, drejskiva-el, ugn och tillbehör :). har tidigare år haft en spark men denna gång vill jag ha en stabil elektrisk variant! Vilken är den bästa återförsäljaren?

Upp till toppen
Annons: