Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1727 ggr
Kiks
3/18/18, 1:21 PM

Dålig värme i ugnen

Hej, har gjort två misslyckade försök med glasyrbränning. Verkar som att temperaturen bara gått upp till 800-900 grader nånting, sedan ökar det inget mer. Har gjort ett test, lagt papper på elementen å satt ugnen på 200grader, då har papperet bränts upp på två av dom fyra väggarna med element. Är det så att nån slinga har gått sönder, eller är det nåt annat fel? Tacksam för svar, kicki

Annons:
Bo§e
3/18/18, 1:43 PM
#1

1.    Titta FÖRST efter så att alla säkringar till ugnen (i proppskåpet) är hela.  Om en säkring gått, ger det samma symptom som vid elementbrott. Det KAN vara så enkelt (!), och man skall förstås kolla det enkla först.

2.   Om alla säkringar är hela, har du sannolikt ett avbrott på ett av de element som var "kalla" när du testade.  Titta noga, så bör du snart hitta det.

3.   Ibland händer det att ett element "släpper taget" vid elementklämman på ugnens baksida.  Om du inte hittar något avbrott inuti ugnen  (2), titta då även här…!    Detta händer ibland, och inte minst när man nyligen har bytt element, men "glömt" att efterdra klämmorna efter några bränningar.   

Det finns fler möjliga felorsaker, men de ovan nämnda 1, 2, 3,  är de absolut vanligaste,  och man skall alltid börja söka i denna ända (och i den ordningen)  för att slippa merjobb och onödigt huvudbry….

ler
3/18/18, 2:17 PM
#2

Ja det där med att efterspänna är ju viktigt och något jag också glömmer ibland eftersom det ju fungerade bra så tror man (jag) att allt är som det skall, men nej. Så får man ta fram skruvgrejerna och fixa, skulle vara enklare att göra det av ren rutin. Bra skema Bosse

Kiks
3/18/18, 4:57 PM
#3

Tack för svaret, en elementklämma hade lossnat på baksidan. Har gjort ett test till med papper på slingorna, å allt har brunnit upp, så nu hoppas jag det går bättre att bränna nästa gång.

Bo§e
3/18/18, 7:12 PM
#4

Vad bra….🙂…..provdra gärna de andra klämmorna på en gång, så minskar risken för att det händer igen.

Elementklämmor skall dras hårt…."vita knogar" är vad som gäller….🙂

Annaz72
3/19/18, 8:38 AM
#5

Jag har oxå bekymmer med temp fast mitt problem är tvärtom…Om ugntemperaturen går upp till 1240 men det tar grymt mycket längre tid än vad det brukar göra.vad kan det då vara? Inga felindikationer på styrenheten,mer än att temp verkar stanna och inte fullfölja programmet.

ler
3/19/18, 10:47 AM
#6

Har du gamla element?

Annons:
Ulla
3/19/18, 2:01 PM
#7

Det låter som om elementen håller på att bli gamla och "trötta". Så gjorde vår ugn före jul. Då sänkte vi  topptemperaturen med 15° (tror jag det var) och ökade på utjämningstiden .  Det funkade för oss, för efter det har vi gjort flera lyckade bränningar. Samtidigt har vi beställt nya element så att vi är beredda att byta när som helst.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annaz72
3/19/18, 2:43 PM
#8

Ler: japp och tack Ulla jag ska nog beställa nya och jag lyder ditt råd med tempsänkningen!!

@ceramicjourney
8/29/18, 4:26 PM
#9

#8 Hur gick det sen med att komma upp i temp?

Upp till toppen
Annons: