Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 1862 ggr
paonas
2018-03-19 13:29

Ockragul och faluröd engobe

Söker recept eller tips för att få fram recept på ockragul engobe och faluröd engobe för stengods.

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia

Annons:
Bo§e
2018-03-19 13:59
#1

De där varma färgtonerna som har sitt ursprung i järn, är inte så lätta att få fram i stengodstemperatur.  Järnet i sig övergår till kallare färgtoner vid hög temperatur, så det är inte till så stor nytta här.   Det har gjorts försök att få fram färgkroppar i sådana toner, men (…det är i alla fall min uppfattning…) det har inte lyckats särskilt bra, om man är ute efter den unika värme som järn i olika former kan ge i lergodstemperaturer…..    Men det beror förstås på vilken ambition man har när det gäller uttrycket…     

"Lergodsisering" av stengods är inte någon lätt uppgift, om den ens är möjlig…om man hårddrar det hela en aning…   

Nu när jag sagt detta, kanske någon här kommer med en optimal lösning…..Ler

paonas
2018-03-26 13:02
#2

Tack Bosse! 
Vet du vid vilken temperatur ungefär som järnet övergår till kallare färgtoner?

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia

Bo§e
2018-03-26 13:13
#3

Det händer inte "plötsligt" vid någon bestämd punkt…..men järnet börjar lämna sitt varma "lergodsutseende"  vid  (sisådär)  1080-1090-1100°C, och blir sedan kallare och blekare ju mer temperaturen stiger……

ler
2018-03-28 14:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här kan du se en gulbrännande lera och en röd Bolus lera som är brända till 1250 grader. Som Bosse säger så blir det oftast inte samma färg som vid lägre temperatur. Normalt Om man vill ha en sintrande engobe så är det endast glaukonit som man kan ha till att få den tegelröda färgen med.

Bo§e
2018-03-28 15:34
#5

Javisst….det övre provet visar en annan väg som järnet kan ta vid höga temperaturer tillsammans med sintrande material..  Tänkte faktiskt inte på den varianten….   Många vanliga rödleror övergår i den tonen vid hög temperatur.    Skall vi kalla färgen "golvklinker-rödbrun"….?   Men den ligger ändå en bra bit från "faluröd" och "ockra" som efterfrågades…

ler
2018-03-28 15:43
#6

Ja det var just det du skrev som jag ville visa med bild, lättare att se hur det kan bli. Men man kanske kan tänka sig att sänka temperaturen lite?

Annons:
Upp till toppen
Annons: