Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2277 ggr
Lervik
2018-03-19 20:20

Fylelera som spricker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Fyleleran är ju helt ljuvlig att dreja med, och har blivit en fin vän! Tyvärr har vi kommit på kant med varandra sista tiden… Det är svårt att få glasyrer att bli bra på Fyle och jag har börjat få sprickor. Värst av alla är den här! Visst är skålen lite tjock, både i botten och nedre väggen. Det blev en rejäl spricka, trots mycket lång torktid. Hur funkar Fyle för er.?

Annons:
Helka118
2018-03-19 22:47
#1

Håller med om att Fyleleran är underbar att dreja med. Jag ser mig som nybörjare och har lite svårt att få till det vid drejskivan ibland. Ofta håller jag på lite för länge med lite för mycket vatten. Har märkt att dessa alster senare kan spricka under torkning och i skröjen på alla möjliga sätt. Sedan kan det vara svårt med vissa glasyrer. Man får prova sig fram. Men jag gillar den råa skärven. Jag tänker, för mycket vatten och ojämn torkning är boven som ger sprickorna. /Helena K

Hekla118

Skabbekatten
2018-03-20 18:35
#2

Fylen, precis som många andra naturleror, är känsligare och spricker lättare.

Mitt tips är att verkligen bearbeta bottnarna ordentligt. Gör dem så jämna som möjligt genom att massera fram och tillbaka.

Lervik
2018-03-20 18:59
#3

Tack, det var bra med lite feedback! Jag tänker väl så att jag får snåla lite med vattnet, massera bottnarna ännu mer och torka saaaakta. Lustigt nog så kom sprickan inte förrän i andra bränningen…

Upp till toppen
Annons: