Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2444 ggr
vi4delar
2018-03-20 15:06

Element spiral

Hej!

Jag har en ugn Stanton med element som är virade som spiraler. Sedan en tid har en av dessa börjat krypa ut och hänger nu oroväckande ca 3-4 cm utanför falsen i ugnsväggen där den skulle ligga. Hur skall jag göra för att bäst få in den på plats igen. Ugnen är toppmatad. Vänliga hälsningar Helena

Annons:
[rolnor]
2018-03-20 16:26
#1

Man kan värma spiralen med en gasolbrännare tills den blir glödande och mjuknar, sen kan man knöla tillbaka den i spåret med en tång.

vi4delar
2018-03-24 12:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nu har jag gjort ett litet försök med en gasolbrännare och värmde spiralen några minuter tills den glödde men den var nästan lika stel som förut och gick då inte att trycka in. Skall jag värma längre? Samtidigt är jag ju lite rädd för att spiralen skall gå av. Är de mycket ömtåliga?

Bo§e
2018-03-24 13:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det är ganska lätt att bryta av tråden…..sprödheten varierar med åldern, och det där förargliga "knäppet" kommer alltid utan förvarning….😡  

I det här fallet är det nog bäst att göra så litet som möjligt.  Enklast är att "häkta fast" elementet i ugnsväggen med hjälp av en märla, så att det inte fortsätter att sjunka ner. 

På så sätt kan elementet fortsätta att göra nytta tills det verkligen är utslitet. 

Skissen visar på ett ungefär hur man kan göra. Tryck in märlans ändar "litet snett nedåt", åtminstone 3 cm eller så  in i ugnsväggen…gärna litet mer….   Och detta är viktigt:  Märlan måste vara av kanthaltråd…!!  Använd absolut inga "främmande" metaller här…!!  Använd kanthaltråd av ungefär samma tjocklek som elementet,  dvs inte för tunn,  så går den lätt att trycka in i teglet.  Vässar man trådändarna litet, så går det ännu lättare…

vi4delar
2018-03-24 14:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hej igen!

Jag har en sorts tråd som jag bara har kallat för eldfast tråd som jag köpt/fått för att vi har hängt upp smycken i ugnen så att vi kunnat bränna dessa med glasyr runt om. Jag vet inte om detta är kantal tråd. Vad är egentligen kantal tråd kan det vara samma som det som jag kallar eldfast tråd? Här är en bild på min "tråd rulle".

Bo§e
2018-03-24 14:30
#5

Även om jag "tror" att den här tråden är av rätt sort, vore det dumdristigt av mig att rekommendera den…..vi har ju faktiskt ingen aning om var den kommer från…….

Beställ en snutt "riktig" kanthaltråd A-1    (t.ex. 1,5 mm tjock).  Den kostar inte mycket, och det blir en billig försäkring mot en eventuell pinsam fadäs……

"Gud bevare oss för de tvärsäkra"  är en devis som jag stöder helt och fullt…🙂

kinnekulle
2018-03-24 17:02
#6

Ha ha Bosse: Gud bevare oss tvärsäkra! Detta skall jag göra en skylt på och ha i verkstaden. Så sant sant:-)

Annons:
vi4delar
2018-03-24 19:04
#7

Tror det var Bertrand Russel som sa: "Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting och de kloka så fulla av tvivel".

Tack för alla eftertänksamma råd.

Helena

Upp till toppen
Annons: