Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1838 ggr
SabinaP
2018-03-21 12:25

Manuell Ruben Lind ugn. Hur skapa "brännkurvor"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej, då jag nu bestämt mig för att inte försöka koppla någon automatik till min gamla Ruben Lind så kanske det går att få lite matnyttiga tips på hur jag hanterar ugnen med befintlig manuell inkoppling?

Ugnen är alltså en Ruben Lind 3 x 1250W med tre stickproppar. Det medföljde en "brännkurva" på en papperslapp. Men den säger inte så mycket och det verkar som att det är lite full fräs på faserna och ingen utjämningstid att tala om. Jag får heller inte fram hur man med endast en anvisning kan få fram Brännkurva för både skröj och glasyr? Borde ju tarva olika topptemp.

Appropå temperatur, finns det någon "termometer" man kan installera så att man kan se hur varmt det är i ugnen?

Annons:
Bo§e
2018-03-21 16:00
#1

En "termometer" som mäter höga temperaturer kallas pyrometer…..och en sådan behöver du för att kunna följa vad som händer i ugnen.

Pyrometern består av ett visande instrument, en kabel, och en givare (termoelement), och det är viktigt att alla tre är kompatibla med varandra (dvs alla tre måste jobba med samma mätsystem)….

Om du tänker jobba med stengods,  bör du välja mätsystem "Typ S",   vars givare håller bra för konstant mätning i höga temperaturer under långa brännsessioner.

"Typ K" är frestande, eftersom det ser billigt ut,  och det finns massor av "K-grejor" på hobbymarknaden,  men "K"  har problemet att givarna inte håller så länge i stengodstemperaturer,  och dessutom är marknaden full av olika givarkvaliteter som varierar mellan "inte så bra i långa loppet",  till "helt värdelös"….       Undvik "Typ K"-system om du tänker bränna stengods.   Däremot om du bara tänker hålla dig till lergods,  är "Typ K" ok, men du bör då inte köpa den billigaste K- givaren…..

Sammanfattningsvis:    Jobbar du med stengods, välj en pyrometer som jobbar med  "Typ S",  och där alla komponenter är kompatibla med just det systemet, och inget annat.

SabinaP
2018-03-21 16:52
#2

Tack Bosse. Eftersom ugnen har en topptemp på 1100 grader så blir det nog bara lergods. och möjligen skröj av stengods. Pyrometer typ K ska jag kika efter alltså.

Bo§e
2018-03-21 18:02
#3

Ja, det kommer att fungera.   Men som sagt,  de tunna  [läs: "ynkliga"]  K-givarna som brukar följa med de billiga "postorderinstrumenten",  håller sällan någon längre tid i keramiksammanhang.  De K-givare som brukar sitta i vissa glasfusingugnar är av mycket bättre kvalitet (tips).     Om du byter, glöm inte att även kabeln måste vara av K-typ.

Upp till toppen
Annons: