Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1078 ggr
nepp
2018-03-21 13:54

gum arabicum/råbränningar

Hejsan.

Jag skall lära mig att göra råbränningar  och jag kommer att behöva ha i Gum arabicum i glasyren för att hålla den på plats.
Vet någon hur mycket man ska blanda i  ? Ska man blöta upp det först . .har redan utblandad glasyr så det måsta man väl förståss.

Har sett att andra använder tapetklister. Låter ju ännu billigare. Är det nån skillnad månntro?

Nån som vet -?

Tack på förhand/Nepp

Annons:
ler
2018-03-21 15:05
#1

Du skall använda glasyrlim, det är ungefär som tapetklister, skillnaden är att glasyrlimmet förstörs av värmen först vid 380 grader. Så limmet håller glasyren på plats när kristallvattnet försvinner ur glasyr och lera. Man använder normalt 0,3% av torrsubstans. Alltså 3 gram lim till 1 kg glasyr. Policol 30 eller Optapix 25 är neutrala lim som jag rekommenderar om det inte är så att du vill ha mera eller mindre vatten i glasyren. Zinkoxid och sephiolit är också bra att ha i glasyren och även borax.

Bo§e
2018-03-21 22:58
#2

Det finns många spännande glasyrer som är baserade på lera i olika former, och sådana går särskilt bra att råglasera med, utan några limtillsatser.   Man lägger på den som en "engobe" (vilket den ju faktiskt är…), när underlaget är läderhårt.   

Men om du tänkt råglasera med "vanliga" glasyrer, kanske du behöver något limämne ( här finns säkert undantag som inte behöver någon tillsats).    De lim som Ler föreslår hade jag inte hört talas om, men det låter ju bra att de "hänger med" så högt i temperatur.

ler
2018-03-21 23:15
#3

Det fungerar bara vid högre temperatur, vill man råglasera lergods så är lim det absolut säkraste.

Bo§e
2018-03-21 23:19
#4

#3:   Jo, jag menade förstås stengods, och inget annat……borde jag kanske tillagt….

ler
2018-03-22 09:01
#5

Klart det finns undantag, det gör det ju nästan alltid. En gammal krukmakar glasyr med blymönja kan man ju fint råglasera med och en sinterengobe med alkali och lika mycket mangan som engobe fungerar också bra som glasyr på lergodstemperatur, så kan man fortsätta med exempel men kort sagt så fungerar det mesta om man limmar.

nepp
2018-03-30 21:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack snälla ni för svar och ursäkta att jag är sen att svara er. Jag försvann i alla livets göromål.

Jag har haft en lyckad råbränning och en som inte fungerade - båda utan klister.  Detta var visserligen med olika leror men samma ugn och samma kurva.

Den sista bränningen så verkar det som att leran sög upp/in glasyren för det syns inte mycket av den. Visserligen var detta lite mörkare lera.

Om jag nu ska glasera om dem -  ska jag ha i glasyrlim i glasyren så den fastnar?

Bifogar bild på en som fungerade.

Annons:
Bo§e
2018-03-30 21:13
#7

Vilket vackert föremål..! 🙂

Din sista bränning:   Min gissning är att  det inte berodde på frånvaron av klister.  Mörkare (järnhaltiga) leror kan ha en benägenhet att "äta" glasyrer…..eller i varje fall vissa glasyrer…    Det kanske hade räckt med att sänka temperaturen en aning…

Upp till toppen
Annons: