Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1791 ggr
Karhild
3/21/18, 3:08 PM

Kristallglasyr

Hej jag ska försöka mig på kristallglasyr och är mycket intresserad av att på fram dessa blom-fjärilar och undrar om lite ideer och tips. Finns det något recept på en fin glasyr och även hur man kan hitta en fritta eller om det finns något alternativ till det med samma effekt och egenskap? :)

Annons:
ler
3/21/18, 3:44 PM
#1

frittan kunde vara A 2120P eller M 1233 och så en massa zinkoxid och något som färgar, nickel, kobolt, mangan och koppar är bra. Du kan även använda en lättsmältande transparent glasyr som inte har så hög halt av aluminiumoxid och komma 25 % zinkoxid i eller mera. och så är ju en långsam avkylning helt avgörande.

[rolnor]
3/21/18, 4:11 PM
#2

Rolnorskristall.jpg

Kristallglasyr 1, till vänster med kobolt, till höger med koppar

**Diane Crebers kristallglasyr 1
**Receptet kommer från Rolnor

  • Ferro 3110  48,2
  • Zink oxid    24,4
  • Kaolin          1,5
  • Kvarts        17,9
  • Titandioxid   7,8

Ferro 3110 kan ersättas av Lars Tärns alkalifritta, eller Cebex rakuglasyr 19. Rolnor skriver:

Jag brukar bränna upp till 1250, sen ibland stänga av ugnen direkt (blir hyfsat med kristaller) eller också gå ned till 1100 och stanna där mellan 20-60min.

Jag har testat med 2%kopparoxid och 1% koboltoxid, funkar fint.

Diane Crebers kristallglasyr 2
Också från Rolnor

  • ferrofrit 3110 50
  • Zinkoxid       25
  • kvarts          15
  • Spodumen     5
  • Talk              4
  • titandioxid     1

Den här glasyren ska odlas mellan 1130-1030.

saltglazedkristall.jpgsaltglazedutanhaalltid.jpg

Saltglazeds kristall, till vänster med hålltid, till höger utan. Vasen till höger är internreducerad med kiselkarbid.

Saltglazeds kristallglasyr

  • Fritta P2120 39,27
  • Zinkoxid      26,71
  • Kaolin           8,33
  • Kvarts         20,44
  • Titandioxid    3,0
  • Koboltoxid     1,0

Den här grunden är lämpad för både bränning med och utan hålltid.

Håller jag den så låter jag ugnen svala från 1100-1000 grader på 3-timmar. På hålltid så får den brännas lite högre än vanlig spontan kristallisering utan hålltid, annars växer dom in i varandra.

Ska jag bränna halos så tar jag lite mer titandioxid. Då får jag en gul bakgrund och halos effekterna blir större i glasyren, och så håller jag 1,5 tim 1180, sedan sjunker ugnen ner till 1150 och jag håller den där också en tid. Sedan går jag upp och ner mellan dessa intervaller beroende hur många halos jag vill ha.

Man kan läsa av glasyren på halosen hur många ggr man gjort så och ser på halosen om man gått ner eller upp. Dom blir antingen mörka eller ljusa beroende om ugnen gått upp eller ner vid halosbildningen. Topptemperatur kan jag inte ge, utan man får testa. Min provugn får jag bränna i 1295 medan stora ugnen kan jag bränna den i 1250. Så det är bara att testa.

_Kan också säga att har man hållt glasyren för högt så får man stavar och ekrar istället för runda fina kristaller. Och rena vita leror helst porslin ska det vara lagt på.
_

Hittade detta i receptsamlingen

[rolnor]
3/21/18, 4:14 PM
#3

Karhild du får tänka på att Kristallglasyrer ofta rinner ganska mycket, enklast att testa glasyrer inuti t.ex. en skål. Finns en del att köpa också, Cebex vet jag har några olika.

Ulla
3/21/18, 4:55 PM
#4

Isak Isaksson har skrivit en artikel om Kristallglasyrer här på iFokus.  Kanske kan du lära dig något bra av den. Länk till artikeln.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: