Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 2784 ggr
Ulla
2018-03-21 21:34

LenaR - Lena Rönnebro

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det känns oerhört tungt att berätta att min vän, kollega och Medarbetare här på keramiksajten, Lena Rönnebro (LenaR), har  gått bort efter en lång tids sjukdom. Lena var med på iFokus ända från starten och har stor del i att forumet blivit till. Hon har peppat, skrivit kunniga och humoristiska inlägg och artiklar, varit med och spånat idéer om tävlingar och mycket mera. Hon var också med och hjälpte till vid starten av Keramiksymposiet i Leksand.
Jag kan berätta att sista gången vi åkte tillsammans till symposiet så blev hon uppringd i bilen av sin onkologsköterska. Sköterskan beordrade henne att genast ta sig till närmaste akutsjukhus för att kolla några alarmerande värden, Det råkade bli i Borlänge. Som tur var visade det sig vara falskt alarm den gången. Hon hade åkt på en vanlig infektion, fick antibiotika och vi fortsatte till Leksand och symposiet där vi fick två härliga dagar. Jag tror inte någon av er som träffade Lena där, anade vad hon gick igenom vid den tiden.

För något år sedan tvingades hon sluta helt med keramiken pga sin sjukdom. Då var det bra att hon hade sin musik att ägna sig åt, hennes andra stora intresse vid sidan av keramiken.
Jag saknar min keramikvän. Allt det roliga vi gjorde tillsammans.
Jag saknar Dig, Lena!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
[SkansensKrukmakeri]
2018-03-21 22:44
#1

Sååå tråkigt. Träffade ju Lena på de symposier vi deltog i och jag hade verkligen velat lära känna henne mer än de korta stunder som vi  hann med. Lena var vad jag erfor, oerhört kunnig och en mycket trivsam kollega. Ledsamt, och en stor förlust, kanske särskilt för dig Ulla!

j-aan
2018-03-22 06:35
#2

Träffade Lena på symposierna i Leksand. Vi utbytte tankegångar där och här på iFokus. Kände att hon uppskattade mig och mitt arbete på samma sätt som jag uppskattade henne och hennes idéer och arbeten. Mycket tråkigt att höra att hon gått bort.

Susanne Sundström
2018-03-22 08:04
#3

Åh så fruktansvärt trist besked.
Jag gick på kurs hus Lena i många år ( jag tror det blev 5-6 år) och hon lärde mig massor inom keramikens värld. Jag kände till att Lena var svårt sjuk men eftersom hon inte berättade det för utåt så tolkade jag att det var precis så Lena ville ha det.

Jag var tyvärr inte med på det senaste symposiet, men jag minns så väl när Lena berättade för mig om ert första symposium där och jag som "hobbykeramiker" så gärna hade velat vara med men tordes  inte anmäla mig för jag kände att det endast var för proffsen. Lena sa då med bestämd röst att det var för alla som hade passionen för keramiken och leran som hörde hemma där, och peppade mig att åka dit. Vilket jag också gjorde och är så glad för!

Det är ju speciellt med personer som man lär sig något hantverk eller andra lärdomar av, att dessa personer kommer leva med en under ens resterande liv på ett mycket påtagligt sätt. För varje gång jag hänklar så hör jag Lenas röst, när jag smått klagade på att det var verkligen svårt, då sa Lena att det är bara att kämpa på, lär dig! Sa hon och såg mig rakt i ögonen! Det är det bästa sättet att inte tycka det är jobbigt. Den gången förvånade Lena mig när Lena sa det så distinkt, för hon var alltid så väldigt mjuk och dynamisk i sitt lärande, men ibland, då du! Då sa hon ifrån ;) Lena var helt enkelt min guru och mentor och la all grund för mig inom keramiken. Att dra hänklar är fortfarande inte så roligt, så jag är inte klar på det området ;) Jag kommer snart att arbeta med keramik på halvtid och det hade varit roligt att få berätta för Lena. Jag har som tur är många gånger berättat för Lena, långt innan hon blev sjuk, hur bra lärare hon var och hur mycket jag uppskattade henne.

PS. Jag är här på forumet för att Lena visade mig det..❤️

Idag blev det en tung dag.

//Susanne Sundström

//Susanne Sundström

[rolnor]
2018-03-22 14:36
#4

Verkligen tråkigt, beklagar. Har inte träffat henne men kan förstå att det är tungt för dej Ulla.

L.A.E
2018-03-22 15:21
#5

Mycket tråkigt att höra att hon gått bort.

[HoneyTorbjörn]
2018-03-22 16:48
#6

Varför gick hon bort?

Annons:
agraff
2018-03-22 23:40
#7

Så sorgligt och ledsamt att höra. ….Träffade Lena vid symposiet och tyckte att hon var en väldigt trevlig och vänlig person. Ja, denna cancer är en riktig skitsjukdom (själv drabbad )#fuckcancer

Ulla
2018-03-23 10:34
#8

Ja visst är det sorgligt. Hon var alldeles för ung, bara 46 år, och hade då kämpat mot cancern i många år.

(agraff, jag skickar ett privat meddelande till dig)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

loislane
2018-03-24 10:52
#9

Det var mycket tråkigt att höra. 😢Jag har ju varit med på sajten i några år och för mig är hon en del av den. Kommer att kännas konstigt…

Se skönhet i det icke perfekta.

pyromanen
2018-03-24 16:09
#10

Vilken sorglig nyhet! 😕

Fina Lena 🌺

Kram till dig Ulla

kinnekulle
2018-03-24 17:08
#11

Men så tråkigt att höra, ja denna j-va skitsjukdom, hänsynslöst skördar den offer. Jag såg bara Lena på symposiet, men har alltid läst alla bra och kloka kommentarer hon skrivit här på iFokus. Hon är saknad, av oss och naturligtvis mest av dem som var henne nära. Stor kram till dig Lena från Kinnekulle och en till dig Ulla

Månvind
2018-03-24 22:15
#12

Vad tråkigt! Beklagar verkligen ❤️

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

nennes
2018-04-05 19:16
#13

Men så tråkigt att läsa….Förstår att det känns tungt… Blir konstigt att inte se hennes inlägg längre..Kram till dig Ulla ❤️

Annons:
usd
2018-04-06 14:26
#14

R. I. P. LenaR Så tråkiga nyheter. Tänker på hennes familj. Och på dig Ulla. Ni har ju byggt upp både siten och keramiksymposiet tillsammans. Sorg är oändligt svårt att bära och jag sänder dig och alla som stod Lena nära kärleksfulla tankar. Nu kan vi bara glädjas åt de fina minnena. Pratade lite med Lena under symposierna och fick verkligen erfara vilken eldsjäl hon var! Hoppas hennes inlägg här får ligga kvar så kunskapen lever vidare.

skallsjo
2018-04-06 23:02
#15

Åh nej .-verkligen tungt att höra. En oerhört begåvad eldsjäl som inspirerat många. Vi var många som älskade hennes kurser i Akalla by. Tack vare henne började vi bränna Raku, blanda egna glasyrer eller kasta lera. - många fina minnen. Jag lider med hennes familj och Ulla R.I.P fina Lena !

Upp till toppen
Annons: