Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2926 ggr
kinnekulle
3/22/18, 2:19 PM

gjutmassa

Hej jag har köpt pulver gjutmassa för längesedan ifrån Cebex när de fanns i Göteborg, det heter Vit porslin W401, tänkte jag skulle ta tag och blanda, men nu har jag inget recept kvar och Cebex i skåne hade ingen aning om mängder…

Är det någon som kan hjälpa mig, det vore fantastiskt…

Annons:
Bo§e
3/22/18, 2:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

401W var en bra Porslinslera,  som tillverkades av Massemühle Wagner, som senare gick över i fransk ägo, och en del äldre produkter försvann "längs vägen"…

Jag hittade ett gammalt blandningsrecept (se bilaga)….men observera att ställmedlet som anges i receptet är Dolaflux SP.    Om du har något annat ställmedel får du experimentera med mängderna….

Bo§e
3/22/18, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Letar man så hittar man…till slut….      Här är ett recept till,  och detta är baserat på ställmedlen Dolaflux B och Giessfix 162 i samverkan.

🙂

kinnekulle
3/22/18, 9:59 PM
#3

Jätte jätte myckettack Bosse, en grej till bara jag fick för längesedan ett pulver av keramikskolan i Lidköping, de köpte ju mycket av er…det finns ingen kvar som kommer ihåg vad pulvret hette, men det är ett grått pulver som man endast behövde tillsätta alltså inte blanda med något….kan det vara sp…tror du…

Bo§e
3/22/18, 11:15 PM
#4

Står det något nummer på påsen….?      Dolaflux SP är ett gråsvart, litet "kristalligt" pulver….men även Dolaflux B ser likadant ut….

Bo§e
3/23/18, 12:36 AM
#5

Men…jag misstänker att det är SP som du har. Det var väldigt vanligt, under lång tid.               Kanske står det 5240 eller 52400 eller något sådant på påsen…?

Bo§e
3/24/18, 2:16 PM
#6

Litet kuriosa:    Porslin kan, litet slarvigt, delas upp i två kategorier:

Hög vithet, inte fullt så "glasigt"….eller:   "Glasigt", men inte fullt så vitt……

401W tillhör den förstnämnda kategorin, och det gör den också "hyggligt" stabil.

Kan vara kul att veta:   En stor del av Hutschenreuthers välkända porslin är (var) gjort i den här massan.     

Den nyfikne kan googla  "Hutschenreuther Porzellan"  och/eller "Hutschenreuther Tiere"…

🙂

Annons:
kinnekulle
3/24/18, 4:53 PM
#7

Jätte mycket tack Bosse!, Jag tror att det är SP, men köper nog nytt för säkerhets skull, nej jag har ingen påse fick en lite plastburk med medlet i av en av lärarna, Kent kanske…så det är länge sedan och de använder inte detta mera.

Men så kul med kuriosa…jag är ju en "sucker" på saker med historia. Tack igen och skriv gärna mera av denna sortens historiska historier

kinnekulle
3/24/18, 4:58 PM
#8

Ja pulvret är gråsvart och lite "pullrigt" kan man säga. Det är så många bra leror och glasyrer som inte finns längre…beror det på att fabrikerna lägger ner i europa eller är det bara för att företag i Sverige inte importerar dessa tror du… tänker att just denna porslinsmassan använde jag för många år sedan och gjöt mycket i, den var stabil och lätt att arbeta med, dessutom svara den mycket fint på glasyr…trist när bra saker går bort…

Bo§e
3/24/18, 5:35 PM
#9

Den största turbulensen inom den inhemska lermarknaden har definitivt orsakats av nedläggningar och ägarbyten (mindre företag "sugs upp" av större) nere i Europa.   Massor av produkter har påverkats.  

Men, självklart har också en och annan lera tagits bort pga bristande popularitet….dock skulle ingen leverantör frivilligt ta bort en produkt som säljer bra…

"Vår" bransch jobbar med längre tidsperspektiv än vad som är vanligt i vår moderna kultur.  En mobiltelefonmodell blir inaktuell efter något år, och en bilmodell tillverkas kanske 4-5 år……….men om t.ex. en lera försvinner efter 40 år (!) väcker det mycket känslor…..    Jag förstår varför,  men i vår tid börjar det nästan kännas "exotiskt" att tänka i så långa tidscykler…. 

🙂

Ulla
3/24/18, 6:09 PM
#10

Det har jag inte tänkt på. Men visst har du rätt, Bosse. Det mesta ändras alltför ofta, enligt mig. Jag fick en ny mobil i julklapp, och den är redan inaktuell. Skrattar

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: