Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2698 ggr
CarinaKristensson
2018-03-22 22:50

Gjutmassa och slicker???

Hej Har läst om gjutmassa i kinnekulles inlägg och tycker det låter jätteintressant att gjuta. Men jag funderar på varför man måste ha speciella ingredienser? Kan det inte fungera med enbart slicker? Eller gör det kanske det? Kanske en jättekorkad fråga men huvudet är fullt av tankar, idéer och funderingar kring detta fantastiska "lereri". Är så glad att jag hittat det :-)

Annons:
Bo§e
2018-03-23 06:00
#1

Litet kort och förenklat uttryckt:    Ställmedlet  (vilket det nu må vara)  gör att det krävs mindre mängd vatten i leran för att den ska få den önskade gjutkonsistensen.   Den mindre vattenmängden gör att leran "stelnar" snabbare i formen, och att formarna blir mindre våta.    Godset blir då mer hanterbart när man tömmer formen, och formarna kräver mindre "vila".

Om man skulle använda receptets lilla vattenmängd utan ställmedel, skulle leran få konsistensen av margarin.  Därför är det viktigt att alltid blanda vatten och ställmedel först……😮

En gjutslamma av enbart "slicker" blir vattenrik och "våt", och ger - generellt - långa väntetider, svårhanterligt gods vid tömning, och mycket våta formar som måste vila länge innan nästa gjutning…   Det finns dock undantag då det kan fungera hjälpligt, men det är inget att rekommendera som en allmän eller professionell lösning….

Gjutslammerecept med vatten-ställmedel-lera, är alltid individuella för just den aktuella leran.  Recepten är m.a.o. inte "flyttbara"  till andra leror, rakt av…..   Skulle det till äventyrs lyckas har man haft stor tur…..motsatsen är det absolut vanligaste…    Har man en okänd lera, måste man själv jobba fram det optimala gjutslammereceptet till just den…

ler
2018-03-23 08:47
#2

Bosse du är en riktig pedagog med imponerande enkla och exakta svar. Skulle du inte skriva en bok för folk som intresserar sig för keramik, det saknas på vårar språk!!!

CarinaKristensson
2018-03-23 09:36
#3

Tack Bosse! Vilket fantastiskt pedagogiskt svar - jag förstår precis! (Håller helt med Ler!) Jag experimenterar mycket, men här blir det inköp av ingredienser i pulverform :-) Tack!

Lilipihl
2018-03-23 12:52
#4

Jag håller helt med Ler!  

Bosse, du sitter på så mycket kunskap och förklarar så att även en rookie fattar. Jag tycker ABSOLUT att du borde ge ut en handbok!! Den skulle garanterat bli en "husbibel" hos alla med minsta intresse för keramik! Jag ställer mig härmed på kö att få köpa den. 😉

[rolnor]
2018-03-23 13:56
#5

Jag instämmer helt, skriva bok nu när du väl är pensionär, utmärkt sysselsättning!?

Bo§e
2018-03-23 17:13
#6

Tack för alla vänliga ord…!  🙂

För närvarande känner jag mig nöjd med att "dyka upp" här då och då……det ger en viss "hjärngymnastik" som känns bra.   Andra löser korsord…..

Eventuella "ambitiösare"  projekt får vänta….känns det som just nu, i alla fall…

/Bosse   (pensionär och latmask)

Annons:
nyfikennovis
2018-03-25 14:07
#7

JA jag vill också ha din bok!

Susanne Sundström
2018-03-25 18:41
#8

Kanske kan man sammanställa dina inlägg som du redan gjort?

//Susanne Sundström

Upp till toppen
Annons: