Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1406 ggr
Pandes
2018-03-25 11:37

Bismuth oxid

Hej Jag har kommit över lite bismuth oxid. Är det något man kan använda i en glasyr? Till Raku? Någon som har erfarenhet av det? /Fredrik

Annons:
ler
2018-03-25 11:57
#1

Det kan man, men på grund av det höga priset så använder man det nästan bara till smältfärger och i teknisk keramik. Men om man bortser från priset så fungerar Vismutoxid som bly men har inte samma giftighet, så det skulle ju vara bra om det var billigt.

Pandes
2018-03-25 12:34
#2

Ok. Eftersom jag har det skulle jag vilja testa. Har du eller någon annan här något recept?

ler
2018-03-25 15:42
#3

Skulle man använda det på ett förnuftigt sett så kan du ju ta en redan fungerande rakuglasyr och tillsätta 1-5% för att sänka smälttemperaturen. Annars så har jag inget bra förslag om jag inte vet mera om vad du tänker dig, och hur mycket har du?

Pandes
2018-03-26 09:43
#4

Jag har inte så mycket, ca 100 gram. Det jag tänker mig är bara om man kan göra ngt häftigt med det, få någon annorlunda effekt?!

Bo§e
2018-03-26 10:10
#5

Jag har aldrig varit i kontakt med vismutoxid,  men den verkar ligga i samma "familj" som t.ex. bly och antimon.   I pulverform ser den ju gul och spännande ut, men frågan är om färgen finns kvar om den används med borhaltiga och alkaliska frittor ( dvs de vanliga rakuglasyrerna)…?

Jag funderar på om vismutoxiden - möjligen - skulle kunna användas i "reaktiva" engober och dekorfärger, där den kanske skulle kunna samarbeta med andra pigment, och bli en "boost" för allehanda färgspridningseffekter….???

Givetvis "spånar" jag bara här. 🙂          Ler, vad tror du…???

ler
2018-03-26 10:13
#6

Lyster kan man göra med det t.ex samman med koppar och eventuellt något silversalt. Dom blev förr i tiden lagda på bly-tenn glasyrer. Sök på nätet så hittar du nog något recept

Annons:
nyburgaren
2018-03-26 12:21
#7

Kanske något dom har i den så kallade palladium glaze bara att goggla

ler
2018-03-26 13:49
#8

Oj Bosse du kom före mig och jag såg inte ditt svar, jo det kunde absolut användas till reaktiva engober eftersom smältpunkten är extremt låg. Färgen finns inte kvar i ett silikat, det färgar inte men fungerar ungefär likadant som bly. Just därför använder man det till dekorfärger (smältfärger) där priset inte är så avgörande som vid en glasyr. Det mest besvärliga med vismut är att det har extremt hög densitet och man önskar ju till normal användning lite kvarts och aluminium, nolekylvikten är också hög så det blir i recept nästan bara vismutoxid vilket gör det svårhanterligt, kräver nästan lim eller bentonit. Det finns också färdiga vismutfrittor.

Upp till toppen
Annons: