Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2384 ggr
isak49
2018-04-01 20:22

Molybdenkristaller

Hej igen, varit "bortkopplad" ett tags, bl,a med mitt andra jobb och att bygga om en går i Roslagens med tillhörande ny verkstad.

I verkstadsbranden i Velamsund försvann en hel del glasyrpapper, inte allt var lagrat på hårddisken och molnen var knappast födda då.

Nu har jag återigen börjat labba med "de kära" men ack så besvärliga molybdenkristallerna, har handlat både molybdenoxid och tungsten från Kina till rätt bra pris men jag får inte dessa små vackra blommor att bli så stora som förr i tiden. Mina andra kristllglasyrer funkar bra så jag tror inte det är fel på ämnena som kan förändras med tiden, kanske mer "skit bakom ratten" så att säga.

De molyglasyrer jag hittat är 2 som iofs funkar men som sagt, det funkar 40% men jag vill upp till 100%!

Ni som labbar med moly, kolla på dessa och återkom gärna, båda funkar bra +1200-1230C även med korskkörningar sinsemellan.

Kalifälstpat    44,6

Kaolin                  2,2

SiO2                    15,6

Krita                      6,0

ZnO                        18,6

Bariumkarb        10,2

TiO2                         2,5

Ovanstående är 2 glasyrer,

Nr1=+3% Molybdenoxid , +2% Tungstensoxid

Nr2=+3% Tungsten, + 0,4 CuO

Funkar ok att lägga 2 över 1 men som sagt, inga yviga resultat.

Nästa glasyr:

Litiumkarbonat     20

Fritta 3134               37

Kaolin                          14

Kvarts                          29

TiO2                             5

Molybdenoxid         3

Reagerar bra med Järnoxid eller Kopparoxidrunt 3% men som sagt, inga yvigheter här heller trots varierande utjämningar.

Tacksam för råd:-)

/Isak

Annons:
ler
2018-04-01 21:28
#1

Molybden, vanadin och wolframkristall glasyrer i sin rena form är alltid Blyglasyrer. Molybden kristallerna som man strävar efter är så i naturen förekommande som mineralet Wulfenit, så finns det motsvarande mineraler för dom andra oxiderna. Sådana kristaller är iriserande färglösa kristaller som svävar i ytan av glasyren. Och dom kan anta nästan vilken kristallgitterstruktur som helst vilket betyder att hur kristallen ser ut varierar väldigt mycket. Men klart att man kan använda oxiderna som del av andra typer kristaller, och då är det ju mest som hjälp till att få en bra kristallisersering av aventurin och sådana. Rena Molybden kristaller blir inte så stora, normalt upp till 1 cm jag tänker att en av dom viktigaste faktorerna är att tjockleken av glasyrskiktet är så stort att det finns nog material till byggandet av kristallerna. Har du provat med mangan och titan?

isak49
2018-04-01 22:00
#2

Hej o tack, mangan är ju effektfulla i "vanliga" Kristallglasyrer, får testa den varianten, återkommer med resultat.

/Isak

ler
2018-04-02 10:02
#3

Omedelbart som jag tolker texten så är det enda som har ändrat sig Molybden och Wolframoxiderna. Vet du hur rena dom är och vilken kornstorlek?

nyburgaren
2018-04-02 10:21
#4

Dom gasar ju bort lätt och smittar av sig på andra glasyrer som inte är tänkta som Kristallglasyrer. Hade en vanlig blå glasyr bredvid Molly kristallen fick massor av vackra iriserande stjärnor på sidan av den blå vasen. Skålar etc. brukar bli fint kristalliserad inuti men utsida blir inte så mycket. Men dock  nålstickiga när jag glaserar båda sidor utav gaserna.. Ska testa att sätta dom inne i en upp och nedvänd ytterkruka i ugnen. Molbden i aventurin och andra glasyrer med mycket järnoxid och mangan.. Blir roligare och lättare att jobba med om man vill ha 100 procent ur ugnen. Blir ju roliga och unika resultat då och kanske inte bara stjärnor som kräver en stark blyglasyr för bäst resultat.

nyburgaren
2018-04-02 10:41
#5

Undrar vad du betalar för MoO och WoO? Östman handlade från Tyskland kommer inte ihåg vad han gav för det.. Jag använder finmald Wolframmetall. Tungt som attan…

isak49
2018-04-02 10:47
#6

Ler/

WO2 100nm, renhet 99,90

samma med Mo2

Se på http://news.chinatungsten.com/en/tungsten-powder-price/105646-tpp-509

Tillkommer frakt och momsen i Sverige. 500 gram av varje kostar runt 2,500:- inkl allt.

Nyburgaren/

Jo tack, smittorna kan bli både vackra och svåra att upprepa:-) Det SKA gå utan bly!!! Men jag kanske får ge mig och använda en blyfritta, har slut på röd o vit bly.

Annons:
isak49
2018-04-02 10:49
#7

Billigare att handla från Kina, Tyskarna handlar i Kina och 4 dubblar priserna.

nyburgaren
2018-04-02 11:02
#8

Tack då har man en liten förmögenhet på hyllan där hemma!🙂

ler
2018-04-02 11:15
#9

I Tyskland kostar 1 kg Molybdendioxid 80€/kg och så kommer moms och frakt till så klart.

isak49
2018-04-02 12:38
#10

Varifrån i Tyskland? Svenska momsen faller bort, EU:-)

ler
2018-04-02 13:18
#11

Terracolor eller bsz

ler
2018-04-02 13:19
#12

Oj nu blev det ju reklam!

isak49
2018-04-02 19:24
#13

Ska kolla dessa, all hjälp, tips o goda råd gällande leverantörer kan ju knappast vara reklam, eller?:-)

Thanx, Nya tester i natt!

Annons:
nyburgaren
2018-04-03 14:37
#14

Man kan göra om massor med glasyrer med dessa oxider här e ett exempel på små 5mm kristaller i Van Gilders järnröda glasyr utan hålltid

nyburgaren
2018-04-03 14:37
#15
nyburgaren
2018-04-03 14:37
#16
nyburgaren
2018-04-03 14:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Skit ingen bild kunde laddas upp

isak49
2018-04-03 18:03
#18

Snyggt, hur stora har du fått dom och ligger dom ner på en platta?

isak49
2018-04-03 18:04
#19

Ok, 5 mm skrev du, borde gå att växa OM du vill:-)

L.A.E
2018-04-03 20:05
#20

 Har länge tänkt att börja igen  med  kristallglasyrer  men liksom inte kommit igång än.  Lasse Östman och jag hade en del projekt  på gång , men man tappade sugen att fortsätta när han gick bort tyvärr. Vi  hade en ide att testa Kristallglasyrer i olika vedugnar bland annat. Var nere i  källarlagret  och kollade vad som fanns kvar . Blev  mycket inspirerad av vad jag såg, bland annat  … 

Molybdendioxid,  Wolframtrioxid, Blybisilikat fritta 1037,  Wismutoxid,                    Blymonosilikat + en del annat gott.

Annons:
isak49
2018-04-03 22:11
#21

Ja, trist med Lasse Ö, vi växte upp i samma stad, jag körde rally o han pluggade kemi o ändå hamnade vi vid varsin drejskiva, Lasses noggranhet med molekylerna jämfört med mitt mera "Humletänk" att det SKA gå, är ju egentligen samma driv men i olika skikt, resan och nyfikenheten är en stor del och sedan resultatet som räknas.

USA folket har testat kristaller/ved men det blir gärna lätt ostyrigt, gasen är ju lättare att styra men jag gillar din tanke eftersom den är åt Humlehållet.

Wismut kan du ha massor av kul med, har en skvätt som kan ge bedrövligt vackra effekter tillsammans med uran…hmmm

L.A.E
2018-04-04 07:51
#22

#21 isak 49  Wismut  + annat 😃 Tycker att mitt  garage är lite själv lysande och varje gång jag går in så känner jag mig yngre 😂

nyburgaren
2018-04-04 10:37
#23

#19 Provet e stående ganska lätt å få effekt med dessa Magic oxides. Jag brukar hålla dom rena Moly Wolfram stars kristallerna 3 tim. mellan 1000-800 grader då växer dom till 3-4 cm stora. men nu använder jag mest dom oxiderna till Järn och mangan glasyrer som ger mig 100procent utfall i ugnen. Ganska lätt å få till en fantastisk effekt i dessa glasyrer. Men är sugen att testa dina glasyrer du lagt ut här. Tyvär har jag såsat fast i matt röd med kiselkarbid i elugn just nu som verkar ge helt andra effekter än jag har förväntat mig… Kanske du ska starta en Facebook sida så kan det bli riktigt kul ett tips bara🙂

nyburgaren
2018-04-04 10:44
#24

Brukar plocka ut mina prover under avsvalningen för att se när kristalliseringen tar fart de e rätt spännande.. E man en riktig nörd får man löpa linan ut😃

isak49
2018-04-04 18:30
#25

Ja lite lagom strålning kanske är "bevarande"…många kryddor i glasburkar är strålbehandlade och möglar aldrig, med det inte sagt att vi blir mögelfria.

Jag har sagt till alla elever att behandla allt material som livsfarligt och att äta mackor i köket och att om dom, precis som jag, jobbat en massa år med  olika ämnen, ugnsgaser, damm och dessutom röker, att kolla kroppen varje år, jag är tokfrisk fortfarande vilket jag gärna tror beror på att jag filtrerar allt damm genom min pipa,,,eller ngt sånt.

Testa gärna glasyrerna och återkom om du får till det. Maila mig gärna din molyglasyr som funkar, inget krav dock:-)

L.A.E
2018-04-04 18:51
#26

Det få bli efter Kina, vi har blivit inbjudna och åker nästa vecka och inviger en världsutställning med  tekannor i Shanghai  med 12  st speciellt utvalda keramiker  från olika delar av världen. Några av våra djur tekannor är redan på ett speciellt museum i Peking.

isak49
2018-04-04 21:26
#27

Ja du berättade det när vi sågs vid vedugnen,  måste kännas hedrande och du är väl värd det! Jag var med i en utställning i Kina för 20 år sedan just med tekannor, "Chamberpots", en del var på gränsen till vad som var tillåtet i Kina då:-)

Eli o jag siktar på Japan nästa vår, kanske vi kan samla info för ngt gemensamt?

Lycka T i Kina

Annons:
Ulla
2018-04-04 22:14
#28

Lycka till i Kina, L.A.E. Kul att höra att du/ni är uppskattade i Kina.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ezlin
2018-08-23 20:26
#29

"Molybden, vanadin och wolframkristall glasyrer i sin rena form är alltid Blyglasyrer. Molybden kristallerna som man strävar efter är så i naturen förekommande som mineralet Wulfenit, så finns det motsvarande mineraler för dom andra oxiderna. Sådana kristaller är iriserande färglösa kristaller som svävar i ytan av glasyren. Och dom kan anta nästan vilken kristallgitterstruktur som helst vilket betyder att hur kristallen ser ut varierar väldigt mycket."

Kristallgitterstruktur beskriver hur atomerna är ordnade i förhållande till varandra. För en viss kemisk förening är den i allmänhet konstant även om det inte är helt ovanligt med polymorfi dvs att föreningar med en och samma sammansättning kan kristallisera i några olika kristallstrukturer men kanppast hur som helst. Oordning eller gitterbyggnadsfel kan dock förekomma. När det gäller kristallers yttre utbildning brukar man ivetenskapliga sammanhang tala om former (som har en speciell innebörd i det sammanhanget) och habitus (som mera svarar mot vad man i dagligt tal brukar kalla form).

I naturen brukar färgen på wulfenit variera kring orange men jag hittade en uppgift om att den i sällsynta fall kan vara färglös så antagligen kan det vara någon förorening som färgar den.

För att få kristallbildning i glasyr krävs dels en sammansättning där vissa komponenter inte riktigt passar ihop med glaskomponenterna men har en tillräckligt drivkraft för kristallisation. Bildningen av kristallerna är i hög grad en process som inte bara beror av sammansättningen utan även av s.k. kinetiska faktorer, temperatur, avsvalningshastighet, glasyrsmältans viskositet, närvaro av olika komponenter som egentligen inte ingår i kristallernas grundsammansättning men som vid stelnandet kan komma att ingå i glasfasen eller i kristallerna eller kanske till stor del lägger sig i gränsskiktet. Reducerande/oxiderande atmosfär kan säkert inverka i en del fall, och det är inte alls otroligt att molybden, volfram och vanadin kan höra dit eftersom de kan uppträda i olika oxidationstillstånd. "Kristallgroddar" är viktiga, de kan bildas spontant när smältan stelnar,  men kristallerna kan också börja växa på den underliggande keramiken eller på föroreningspartiklar i glasyrer. Tillsätter man små mängder partiklar av svårsmälta ämnen kan säkert dessa i många fall verka som groddar och kanske också påverka vilken karaktär kristallerna får. Jag antar att man ofta vill ha stora "kristallblommor" i godset och då kan det kanske vara lämpligt att ha så få groddar som möjligt och låta avsvalningen gå långsamt så att kristallerna hinner växa. Möjligen (spekulation!) skulle man kunna avbryta avsvalningen vid någon tidpunkt och värma tills hälften eller mer av kristallerna (eller snarare kristallgrupperna, ställen där kristaller börjat bildas) smälter bort igen och sedan hoppas att de inte återbildas utan att tillväxten sker på de kristaller som fanns kvar så att dessa kan bilda stora "kristallblommor".  Matta glasyrer, harpäls och likanande kan nog ofta bygga på att ett stort antal små kristaller bildas i glasyren. Här kan det kanske finnas större anledning att försöka hitta lämpliga kristallgroddstillsatser.

ezlin
2018-08-23 20:48
#30

"Undrar vad du betalar för MoO och WoO? Östman handlade från Tyskland kommer inte ihåg vad han gav för det.. Jag använder finmald Wolframmetall. Tungt som attan… "

Molybden och volfram bildar flera olika oxider, men de vanligaste är nog MoO3 och WO3, det är t.o.m. så att man för volframmalm och koncentrat inte brukar ange %W utan %WO3. Metaller är oftast svåra att mala eftersom de är hårda och sega (och dit får man räkna med att dessa metaller hör även om volfram kanske lätt blir spröd efter upphettning). Metallpulver framställs därför ofta genom att oxidpulver eller liknande reduceras med t.ex. vätgas. Oxidpulvret i sin tur kanske framställs genom uppvärmning av någon förening som lätt kan fällas ut under noggrannt kontrollerade former för att ett pulver med väl kontrollerade partikelstorlekar och former. Ett annat sätt är s.k. atomisering där gas under tryck får blåsa sönder en stråle av smält metall till små droppar och kyla dem. Gasen måste vara inert vilket ofta innebär högren ädelgas. Vissa metallpulver framställs dock verkligen genom malning, ofta av folie. Dit hör t.ex. mycket alumniumpulver, och det sk snäckguld (kallat så eftersom färgkakan traditionell göts i ett snäckskal) som används till akvarellmålning framställs genom malning av bladguld (från kantskärning av bladen).  Det är inte heller ovanligt att pulver framställt på annat sätt mals i efterhand för att t.ex. förbättra deras pulvermetallurgiska egenskaper (vid pulvermetallurgi formas produkter, eller halvfabrikat, genom pressning av metallpulver som sedan sintras i skyddsatmosfär (jfr skröjbränning!)).

ler
2018-08-23 20:59
#31

Lite utanför keramiken kanske

Upp till toppen
Annons: