Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2896 ggr
loislane
2018-04-03 14:55

bygga om en lerkvarn

Hej

Jag har en Venco mini lerkvarn utan vaccum. Går den att bygga om till/med vaccumpump?

Om det går…någon som vet hur man går till väga? 🙂

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
Bo§e
2018-04-03 15:16
#1

I så fall borde maskinen "förlängas" med en vacuumkammare mellan "matardelen" och det koniska utloppet.  Ett sönderdelande raster bör också finnas just där vacuumkammaren börjar….     

En sådan konvertering är inte alldeles omöjlig för den som gillar tekniska utmaningar och "meckande",  och som vill se  det som ett "äventyr" i sig själv……men frågan man måste ställa sig är om det är värt all energi om det bara är "bättre lera" man ute efter…?

ler
2018-04-03 16:30
#2

Jag undrar också om det kan vara det värt om man just bortser från det roliga att bygga om?  att förlänga kammaren är ju kanske heller inte bara så lätt, vilket materia består den av och kan det på förnuftigt vis svetsas? och vad kostar en hyfsad pump och det som behövs? Är det inte lättare att sälja den du har och satsa på en som redan har vaccum. Jag tycker ju att leran som kommer ut ur en utan vaccum är normalt i stort sett utan luft, och är det inte det så kan man väl få det bort på drejskivan om man nu drejar.

nyburgaren
2018-04-04 11:02
#3

Skicka en bild på lerkvarnen kanske de e så att den du har e en modell av vaccumkvarn utan delarna vaccumkvarnen har.. Gallret och vaccum pumpen

ler
2018-04-04 13:00
#4

Super bra ide. Hoppas det är så, då skulle det ju vara enkelt

loislane
2018-04-04 19:39
#5

Se skönhet i det icke perfekta.

nyburgaren
2018-04-05 12:25
#6

Det är inget att bygga på!

Annons:
Bo§e
2018-04-05 12:48
#7

Den oundvikliga följdfrågan:   Varför…?     Beskriv gärna på vilket sätt du är missnöjd med leran som kommer ut.    Vacuum är inte alltid den optimala lösningen….

loislane
2018-04-05 22:20
#8

Luften lägger sig där valsen gått i mitten. Blir massor av små bubblor.  …..

Se skönhet i det icke perfekta.

Bo§e
2018-04-06 14:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Jag misstänker att du får en '"spiralgalax" (brukar likna en sådan) av bristningar i mitten av lersträngen.   Det kan vara svårt att undvika, särskilt om maskinens avslutande kona inte är tillräckligt konisk, så att leran inte komprimeras tillräckligt mycket innan den kommer ut.   Det är inte så ovanligt på småmaskiner, eftersom man vill få ut en så tjock lersträng som möjligt.  

1.    Problemet brukar dock vara enkelt avhjälpt genom att man lägger klösen "på tvärs" på drejskivan (skiss 1).  Då drar man inte isär "spiralgalaxen", utan skapar i stället ett hälsosamt "kaos" bland lerpartiklarna då man centrerar och drar ut botten.  

2.    Om ovanstående  tips löser ditt problam, behöver du inte göra något mer…….men om du känner att du måste gå ännu ett steg, kan du försöka komprimera lersträngen "litet till" genom att minska maskinens utloppsöppning en aning, genom att montera en plåt med förminskad utloppsarea (skiss 2).   Det finnns ju gränser för hur liten lersträng man vill ha, men om du t.ex. går från de ursprungliga 63 mm ner till 50 mm, kanske det är ett rimligt första försök.    

Men, troligen slipper du ändå inte ifrån att tillämpa "tips 1", och lägga klösen "på tvärs"…..det är en allmänt god princip, även om man t.o.m. har en vacuummaskin….

loislane
2018-04-06 22:56
#10

#9Tack Bosse. Du är fantastisk och hjälpsam. Ska genast pröva att lägga klösen på tvärsen i stället. Tror att det mesta löser sig då. Massor av tack och ha en trevlig helg! 🙂

Se skönhet i det icke perfekta.

Susanne Sundström
2018-04-07 07:45
#11

Bosse jag älskar dig, du är så jävla bra och hjälpsam! Jag har inte någon lerkvarn men lär mig så mycket av det du skriver!🌺

//Susanne Sundström

stefanandersson
2018-04-08 09:15
#12

Fint svar bosse! Min lerkvarn är av den minsta sorten  och jag är ofta besviken på bearbetningen. 

Jag har byggt till för att få ut speciella formar (som hänkelpress). Det funkar okej men jag blir nyfiken på om andra "moddat" sina kranar och hur det sett ut och funkat :)

nyburgaren
2018-04-08 11:51
#13

Har en shimpo vakum kvarn där får man inte glömma att packboxarna tar stryk om man dämpar lerflödet för mycket… Min läcker en del olja där har kört mycket öron genom munstycket.. Man får ha många hål för öronen för att inte dämpa flödet för mycket..

Annons:
nyburgaren
2018-04-08 11:57
#14

Snabbkoppling till mindre diameter

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
nyburgaren
2018-04-08 11:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18
Bo§e
2018-04-08 16:15
#19

#13:    Ja, man får inte överdriva "strypningen".   Jag har själv bränt sönder en elmotor pga detta  😮,  när jag försökte strängpressa ämnen till handtag till utdragslådor….  (lyckades dock till slut, när jag lärt mig att mata "varligt"….)

ramjambam
2018-04-15 10:18
#20

Jag ritade och lät bygga en låda från vilket man kunde pressa ut ämnen till fat som var ungefär dubbelt så bred som kolvens mynning. Var ganska nöjd med uppfinningen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: