Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 4189 ggr
vi4delar
4/9/18, 8:46 PM

Porslinslera

Hej!

Nu har jag försökt på alla sätt att dreja med porslinslera men hur försiktig jag än är i alla moment så nog slår sig koppar och skålar efter bränningen. De kan vara ok när de torkat men då de kommer ur ugnen så är de mer eller mindre ovala. Drejar rättså tunt för det är det jag vill åt med den vita porslinsleran.

Vad kan jag göra?

Finns det någon annan lera som är lika vit men som är lättare att jobba med?

Vänliga hälsningar från Helena

Annons:
AnnaLow
4/12/18, 10:46 AM
#1

Jag gillar 1145 (finns hos Lars Tärn bl a) - den är lätt att dreja med, stabil i tork och bränning och vit och fin. Kanske inte riktig transparent som porslin men ett bra alternativ tycker jag.

AnnaLow
4/12/18, 10:46 AM
#2

Jag gillar 1145 (finns hos Lars Tärn bl a) - den är lätt att dreja med, stabil i tork och bränning och vit och fin. Kanske inte riktig transparent som porslin men ett bra alternativ tycker jag.

Bo§e
4/12/18, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Det här är ett stort område, så svaret skulle kunna bli precis hur långt som helst…🙂 

Eftersom det ligger i porslinslerors natur att de krymper en hel del under sintringsfasen, deformeras de också lätt, och det innebär förstås begränsningar för vad man kan göra med dem…

Men, det finns ett helt universum av olika porslinsleror, alla avsedda för olika temperaturintervall, och ofta blir de alltför högt brända, vilket kan leda till att de ibland får ett sämre rykte än de förtjänar.   Man får ta hänsyn till just den aktuella lerans speciella egenskaper, men ofta räcker det inte med det, utan man får i sin egen ugn "trimma" fram det optimala sättet att bränna porslinet. 

Ett exempel:    Bilderna visar belysningskonst ("lampor") av porslin, av en svensk konstnär.  Jag var perifert inblandad i framtagningen av dessa, och minns därför hur knepigt det var att hitta rätt brännmetod.  Många provbränningar blev det, för att undvika deformation och kollaps…😮   Denna lera hade en (från fabriken) angiven brännintervall på "1220-1240°C",  men pga att den aktuella ugnen var av den litet "långsamma" sorten,  blev den optimala temp.inställningen i stället ca 1170°C för att föremålen inte skulle deformeras, och ändå vara tillräckligt genomlysliga för att fungera som belysning….   Beroende på hur den egna ugnen jobbar (de är alla "individer"), får man  m.a.o. ibland vara beredd att frångå tillverkarens temperaturangivelser för att nå dit man vill…

Men, om det bara är vithet man söker, kan man i stället välja en "semi-porslinslera",  som har bättre stabilitet.  En av många är t.ex. WB04048N.  

Vilken porslinslera använder du, och hur högt bränner du den….?

Upp till toppen
Annons: