Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 3125 ggr
kyrkerud
2018-04-18 11:58

svart matt glasyr

Hej,

är det någon som har använt sig av Nyckelviksskolans recept på svart sidenmatt glasyr? Jag gjorde glasyrprov på både vitbrännande och gulbrännande stengodsleror men alla blev bruna, mörk nougat kanske man kan beskriva färgen som. 

Tips på  beprövade sidenmatta svarta glasyrer tar jag gärna emot.

Tack på förhand!

Annons:
Wino
2018-04-18 12:12
#1

Jag vet inget om just Nyckelviksskolans recept men jag vet att Cebex svarta matta blir "brun" när den är tunn. Testa att ta på tjockare…

AnnaLow
2018-04-18 13:19
#2

Jag använder den på vitbrännande lera) med ngt mindre järnoxid än i receptet, 7 istf 10). Hos mig blir den ”varm-svart” - dvs inte blåsvart men heller inte brun. Min erfarenhet är att den blir mer brun om den ligger tjockt så jag blandar den ganska tunn och är snabb i glasyr-doppningarna. Riktigt fin tycker jag!

usd
2018-04-19 11:54
#3

Jag tycker nougat låger superfint!😁 Vill du dela med dig av receptet? Eller skicka länk? Hoppas du/ni vill!

AnnaLow
2018-04-19 22:13
#4

Receptet finns i receptsamlingen här på sajten under ”stengodsglasyrer, matta” och kallas för svart sidenmatt tror jag.

nyfikennovis
2018-04-22 06:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag testade den resultatet blev såhär: matt på K129 o fläcking på lavaleran. Jag anväde dock syntetisk järnoxid. Men det är bara det här lilla testet jag gjort än sålänge.

kyrkerud
2018-04-24 22:45
#6

Tack för era svar. 

USD - Här kommer receptet:

Sidenmatt svart stengodsglasyr

Petalit 50 (går även använda kali/natronfältspat)

Krita 6

Dolomit 23

Kaolin 21

Järnoxid 10

Koboltoxid 3

Annons:
[rolnor]
2018-04-25 15:01
#7

Det är ju skillnad på petalit och fältspat, blir det verkligen samma resultat oavsett vilken man använder? I petalit är det litium istället för natrium eller kalium, jag kan tänka mej att petalit gör glasyren mera lättsmält än fältspat?

ler
2018-04-25 15:24
#8

Nej jag har också svårt att tro att det kan bytas ut bara så där. tar man samma mängd så får man ju olika mol. eftersom fältspaten och petaliten har olika molvikt.

petaliten har också mera kvarts i sig än dom vanliga natron/kalifältspaten.

man skall hålla sig till det som är beräknat och testat i ett recept, annars så får man testa på nytt. Det bästa resultatet i en enkel matt fältspatsglasyr är nog att använda ett svart stains, så blir det svart och inte brunt.

Plena
2018-04-25 16:14
#9

Jag tycker om den lite mer levande ytan som #5 fick på lavaleran och har haft en sådan glasyr som jag köpt. Nu går den inte längre  att köpa och jag har provat massor med recept på svart stengodsglasyr utan att uppnå den effekten. Är det någon som har ett liknande recept eller en idé om hur man uppnår den? Förutom att använda lavalera 😐

Månvind
2018-04-25 16:35
#10

Jag gillar den här svarta som jag hittat på http://www.jqjacobs.net. Den är ett försök att likna glättat svartbränt gods av Publoindianer. Den blir väldigt fin på PRGI men funkar för de flesta leror. kon 7. ej till insidan av matkärl. Ska läggas rätt tunt annars blir den brunaktig. bäst att göra några tester. 

Pueblo Black - cone 7

Kalifältspat 148

kaolin 81

dolomit 83

krita         12

borax 20

Kobalt karbonat 25

röd järnoxid 20

bentonit 7

nephelin syenit 4

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

[rolnor]
2018-04-25 20:55
#11

Intressant recept, lite frågande när det är borax i som är vattenlöslig?

Vore kul med en bild!

Månvind
2018-04-25 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

ah - bilden försvann. här kommer den igen.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

usd
2018-04-26 08:27
#13

# 6 # 10 Tack kyrkerud & Lena7. Här ska testas😊 # 9 Plena, om du vill ha lavaeffekt kan du blanda lite sand i vanlig vit stengodslera. Då kan du själv bestämma hur mycket prickar det ska bli. Jag tycker det blir snyggare än lavalera som har så olika stora järnfläckar. Lite mer jobb dock än färdiblandad lava. Prova gärna olika sorters sand! Jag brukar plocka upp lite när jag hittar en sandstrand på semestern. Inte helt lagligt dock. 😎

Annons:
Plena
2018-04-26 10:29
#14

Tack Lena7!
Jag får testa mig fram helt enkelt. Jag ska ha den till The-kannor och skålar så det behöver vara food safe :) för övrigt var sidan som hade receptet spännande 🙂

kyrkerud
2018-05-04 23:26
#15

Tack snälla för alla inlägg, det är bara testa mig fram :)

Upp till toppen
Annons: