Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3512 ggr
Stinamarie
4/20/18, 12:31 PM

Färga lera

Hejsan! 

Jag är en nybörjare som i vintras började en keramikkurs och har blivit helt förälskad! Är på gång att både köpa hem drejskiva och ugn,( men hoppas först att hitta de perfekta begagnade. ) I och med min nya kärlek så följer jag flera olika keramiker på instagram och har sett hur en del blandar färgpulver direkt i lera för att sedan knåda in den och får på så sätt en helt annan färg. Det här är verkligen något jag hade velat prova men hittar inte någonstans i Sverige hur man gör eller vad man ska köpa. 

Jag vet att det finns andra sätt att färga lera på men det ser inte lika enkelt ut :)  

En fråga till, det känns som att det finns flera ställen att beställa lera på, men utan att göra reklam, vart hittar man bra stengodsleran att dreja i? Vill gärna ha en sida där jag både kan hitta verktyg, lera, färdig glasyr och så vidare utan överpriser :)

Annons:
[rolnor]
4/20/18, 2:08 PM
#1

Kul att du hittat ett nytt intresse! Om du söker på keramiklera får du svar, frågan är vilken typ av lera du vill jobba med, lergods, stengods eller porslin? Jag har jobbat med en stengodslera som heter CS95, den är vit och är bra att dreja med tycker jag, den säljs av Cebex. Jag tror det finns nån tråd här om medlemmars favoritlera, vet att många tycker att fyleleran är lättdrejad.

Ulla
4/20/18, 2:10 PM
#2

Det finns en sida här på sajten där det borde finnas länkar till de flesta keramikleverantörerna i Sverige (Jag kan ju ha missat någon.) Du kommer dit via fliken ”Länkar” här ovanför. Om någon saknas skulle jag bli tacksam för ett tips.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

andrea_karlsson
4/20/18, 8:29 PM
#3

Jag tror att färgpulvret de knådar in är färgkropp (du kan köpa det hos nästan alla leverantörer) men jag är inte säker för jag har inte provat det själv.

Bo§e
4/20/18, 8:51 PM
#4

Man får förstås hålla litet koll på vad man "marinerar" sina händer i….

Skabbekatten
4/20/18, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Jämnast möjliga färg får du genom att använda torr lera + färgkropp som du väger upp i de proportioner du önskar och sedan häller ned i vatten. Låt alltsammans blöta upp sig något dygn, häll sedan av det överflödiga vattnet som hamnat på toppen i hinken och stavmixa lermassan. Sedan skälper du upp den färgade leran på gipsplattor - förslagsvis med tyg mellan lera och platta så att dom inte blir så smutsiga. När leran nått knådbar konsistens knådar du den noga. 

De flesta färgkroppar är - enligt tillverkarna - ogiftiga och går bra att hantera med händerna. Men kolla med din leverantör för säkerhets skull. 

Man brukar vanligtvis tillsätta färgkroppar i mängder mellan 1 - 12 %, och med dom kan du både färga lera, engobe och glasyr.  

Skålarna på bilderna är drejade i en ljus stengodslera som jag färgat in med ca 9 % färgkropp. Dyrt med fint. Insidorna är glaserade med transparent glasyr, utsidorna är oglaserade.

Stinamarie
4/21/18, 12:00 AM
#6

Tack så mycket för svar!

Annons:
ler
4/21/18, 8:52 AM
#7

Lite vansinnigt att använda glasyr stains till lera, det finns ju dom som är gjorda till lera och dom har ett helt annat pris.

Skabbekatten
4/21/18, 10:31 PM
#8

7: Då kanske ler kan tipsa oss vansinniga om vart vi finner färgämnena som är gjorda för lera.

ler
4/23/18, 5:38 PM
#9

8 har inte sagt att du eller ni är vansinniga, jag skrev att det är vansinnigt med stains till glasyr i lera. Vad kostar 1 kg av den röda hos Cebex? Det måste bli dyra skålar. Vart man får tag på stains till lera vill jag inte säga eftersom det blir reklam.

Susanne Sundström
4/23/18, 7:49 PM
#10

Men då kanske du kan sända ett PM till mig och/eller de som är intresserade? Då är det inte reklam…😃.

//Susanne Sundström

Stinamarie
4/24/18, 12:49 PM
#11

Jag vill gärna med veta vart man kan få tag på det :)

Upp till toppen
Annons: