Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3512 ggr
Stinamarie
4/20/18, 12:31 PM

Färga lera

Hejsan! 

Jag är en nybörjare som i vintras började en keramikkurs och har blivit helt förälskad! Är på gång att både köpa hem drejskiva och ugn,( men hoppas först att hitta de perfekta begagnade. ) I och med min nya kärlek så följer jag flera olika keramiker på instagram och har sett hur en del blandar färgpulver direkt i lera för att sedan knåda in den och får på så sätt en helt annan färg. Det här är verkligen något jag hade velat prova men hittar inte någonstans i Sverige hur man gör eller vad man ska köpa. 

Jag vet att det finns andra sätt att färga lera på men det ser inte lika enkelt ut :)  

En fråga till, det känns som att det finns flera ställen att beställa lera på, men utan att göra reklam, vart hittar man bra stengodsleran att dreja i? Vill gärna ha en sida där jag både kan hitta verktyg, lera, färdig glasyr och så vidare utan överpriser :)

Annons:
[rolnor]
4/20/18, 2:08 PM
#1

Kul att du hittat ett nytt intresse! Om du söker på keramiklera får du svar, frågan är vilken typ av lera du vill jobba med, lergods, stengods eller porslin? Jag har jobbat med en stengodslera som heter CS95, den är vit och är bra att dreja med tycker jag, den säljs av Cebex. Jag tror det finns nån tråd här om medlemmars favoritlera, vet att många tycker att fyleleran är lättdrejad.

Ulla
4/20/18, 2:10 PM
#2

Det finns en sida här på sajten där det borde finnas länkar till de flesta keramikleverantörerna i Sverige (Jag kan ju ha missat någon.) Du kommer dit via fliken ”Länkar” här ovanför. Om någon saknas skulle jag bli tacksam för ett tips.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

andrea_karlsson
4/20/18, 8:29 PM
#3

Jag tror att färgpulvret de knådar in är färgkropp (du kan köpa det hos nästan alla leverantörer) men jag är inte säker för jag har inte provat det själv.

Bo§e
4/20/18, 8:51 PM
#4

Man får förstås hålla litet koll på vad man "marinerar" sina händer i….

Skabbekatten