Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2419 ggr
Giema
4/21/18, 3:52 PM

Sågspånsbränning

Kan man på något sätt göra sågspånsbrända (röktunna) alster lite mer vattentåliga? Jag tänker om man gör ytterkrukor eller nåt liknande.  Vet inte vad en sån bränning kommer upp i för temperatur, så glasyr är väl inte att tänka på… Eller har ni något annat tips på hur man löser det så krukorna blir mer funktionella?

Annons:
ler
4/21/18, 5:57 PM
#1

Man kan muffelbränna i ugn med sågspån och annat brännbart material i muffeln. Det kan man också göra på stengodstemperatur, då blir det ju vattentåliga alster.

Ulla
4/21/18, 6:18 PM
#2

#1 Det har jag inte tänkt på. Har bränt i muffel men då i lägre temperatur. #0 Det finns säkert medel som man kan ha i som gör att det bli vattentätt. Någon gång, när jag fått en blomma med tillhörande ytterkruka, så har jag sett att insidan på denna varit ”målad” med någon svart gegga. Själv brukar jag välja att använda otäta krukor på samma sätt som tex korgar och annat otätt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
4/21/18, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2:    Den "svarta gegga" som nämns här vet vi inte så mycket om,  men den  för osökt tankarna till ett intressant "naturmaterial", nämligen Bitumen  (kallas också Beck).   Eftersom Bitumen produceras i naturens egen kemifabrik, och väller fram från källor och t.o.m. bildar "sjöar" på vissa platser, har människan haft nytta av och använt detta material för tätning m.m.  sedan förhistorisk  tid.   Det sägs t.ex. att vasskorgen som Moses färdades i som baby, var tätad av Bitumen, som redan då - och ännu tidigare - var ett välkänt material, särskilt i trakter där det förekom naturligt….

Har inte så mycket med keramik att göra, men det är ändå intressant i sammanhanget….🙂                                            (bilden visar en bitumenkälla)

Ulla
4/21/18, 8:22 PM
#4

Häftigt!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Giema
4/22/18, 10:15 AM
#5

Intressant! Kan vattenglas va en idé?

[rolnor]
4/22/18, 6:13 PM
#6

Vattenglas är väl lite giftigt? Man kanske kan slamma upp trälim med lite vatten och pensla på.

Annons:
Bo§e
4/22/18, 7:24 PM
#7

Vattenglas är inte särskilt giftigt.  Det innehåller i stort sett bara soda och kisel,  men tack vare att det i vått tillstånd verkar som en lut,  kan man få "skrynkliga fingrar" om man utsätter händerna för det.  Och av samma anledning är det självklart inte så bra att råka få vattenglas i ögonen….   Det är osäkert om en vattenglastätning håller "för alltid", eftersom det har en tendens att "vittra bort" med tiden.

Trälim i sin traditionella form  (vanligt "vitlim")  är inte särskilt vattenfast, men det finns ju andra limsorter som är vattenbaserade, och som trots det blir vattenfasta.  Frågan är bara om det kommer att hålla tätt i längden…?….det är ju inte bara vatten som kommer i kontakt med tätningsmedlet, utan även syror från fuktig jord (blomkrukor), kanske även diskmedel och mycket annat….     

Allt handlar ju om vilka krav man har, och hur länge man vill kunna utlova "täthet"…

ler
4/22/18, 7:43 PM
#8

Kanske man skulle fastställa vad du just menar med vattenfast. Menar du vattentätt eller undrar du bara om blomkrukorna tål vatten?

Bo§e
4/23/18, 8:08 PM
#9

#8:  Ja, man måste ha realistiska förväntningar……

Om man vågar ställa en vas med snittblommor på en oförsäkrad Steinwayflygel i en vecka….och kommer undan med det…..då är nog den leran riktigt tät….🙂

Allt annat är bara olika gradskillnader av otäthet….det handlar bara om vilka krav man har.   1-3% porositet är ganska vanligt hos stengodsleror, även om de är korrekt brända.  "Nollvisionen" är betydligt mer ovanlig….

Giema
4/24/18, 9:51 AM
#10

Nja alltså jag skrev ju från början om att göra ytterkrukor lite mer vattentåliga… Tänker mig små tassar på krukorna så de inte står platt på fönsterbrädan och inuti tänkte jag en plastburk typ. Vattenglas används ju till att "försluta" betonggolv, så jag tar nog det, har för mig att jag lärt det på nån kurs på 70talet🤔😊

Upp till toppen
Annons: