Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2657 ggr
EwaSS56
4/23/18, 9:14 PM

Sila glasyr

Jag ska göra ett första försök att glasera och undrar lite om jag måste köpa en speciell sil för att sikta. Alla skriver om mesh, jag försöker ta reda på vad 60, 80 och 100 mesh motsvarar utan något resultat. Någon som kan upplysa mig?

Annons:
Bo§e
4/23/18, 10:17 PM
#1

Med en 60-mesh sikt klarar du allt som behövs i verkstaden….

ezlin
8/22/18, 4:24 PM
#2

Engelska Wikipedia har rätt bra information om mesh-skalan: https://en.wikipedia.org/wiki/Mesh_(scale)

Tyvärr är det ofta dyrt med välkontrollerade mesh-siktar (mest laboratoriesiktar). 60 är nog bra för att få bort skräp och lätt att få igenom en bra glasyr, men jag kan tänka mig att grova korn av i varje fall de mer svårmälta ingredienserna kan ställa till bekymmer. Det är inte så ofta man ser anvisningar om kornstorlek, men någon gång tror jag jag läst att glasyråvaror bör vara högst 320 korn (högre nummer fler maskor per tum dvs finare sikt) därmed inte sagt att det vore en praktisk sikt till färdig glasyr. Uppgifter om lämpliga kornstorlekar från dem som har koll och praktisk erfarenhet är givetvis mycket välkomna!

Bo§e
8/22/18, 8:41 PM
#3

Självklart skall man inte tveka att köpa en finare sikt när behov eventuellt uppstår.  Men det är inte särskilt vanligt, om man jobbar med de vanliga "köpe-råmaterialen".   T.ex. de som jobbar med träaskor och vill "gå på djupet" i ämnet, kan ibland ha glädje av riktigt fina siktar.

Eller, om man bereder egna underglasyrfärger,  porslins- eller glasfärger. Då kan man ha nytta av några ultrafina siktar av mindre format, för att få fram en superfin kornstorlek på alla ingående material.    Men det kräver också en kulkvarn, eller åtminstone en bra "rivsten"……

ramjam
8/26/18, 10:17 AM
#4

Om man inte ska sprutmåla glasyren blir 60 mesh oftast bra. 100 mesh om du får (och inte vill ha) prickig färg - kobolt kan ibland bli besvärlig.

Kom ihåg att det är mindre jobb att sila genom en grövre sil

Upp till toppen
Annons: