Annons:
Etiketterkurserutbildningar
Läst 2197 ggr
Ulla
4/24/18, 8:56 PM

Keramikplaner för sommaren

Jag håller precis på att packa för att åka på en kurs i saltbränning, (kommentar #4 i kurstråden). Det är Lise Wichmann (pyromanen här på ifokus) som anordnar kursen. Det ska verkligen bli spännande att lära sig hur man gör en saltbränning. Tror nog inte att jag kommer att bygga en egen saltugn, men jag kan ju inte veta säkert innan jag testat, eller hur?🥵

Hur det än blir med det så ser jag verkligen fram emot de närmaste dagarna.

Har du något spännande framför dig i sommar?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
j-aan
4/25/18, 7:42 AM
#1

Jag kommer att bränna mi anagamaugn veckan eftermidsommar med gods till min utställning på Arvika konsthall i augusti. Sen ska jag ha en saltglaseringskurs vecka 29 men saknar en deltagare efter ett återbud. Hoppas att jag får tag i en deltagare till så kursen blir av. Ska bygga tre ugnar i vår och en i höst. I sommar ska jag även hålla i en distanskurs i vedbränningstekniker med inriktning på salt.

Ulla
4/25/18, 9:38 AM
#2

Fullt upp förstår jag. Bygga tre ugnar! Är det till privata keramiker eller till skolor? Vilken typ av ugnar är det?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

j-aan
4/25/18, 10:19 AM
#3

#2 det ärittagamaugnar. En åt Vårdinge-By fhsk. En åt en ung keramiker som ska göra vedbrända kakelugnar. En är en reparation åt en av mina tidigare elever.

CarinaKristensson
4/25/18, 1:11 PM
#4

Bygga rakuugn! Och så klart tillverka gods som jag sedan kommer plocka ur min ugn - Självklart med det fantastiska resultat som det naturligtvis kommer att bli! ;-)

Månvind
4/25/18, 4:12 PM
#5

producera marknad producera marknad producera marknad…. Kul med marknader och skönt att jobba i en sval verkstad sommartid.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Ulla
5/2/18, 9:31 PM
#6

Så där ja, tillbaka igen efter en härlig tur upp till Värmland. Full av nya intryck och kunskaper. Nu vet jag äntligen hur en saltbränning går till Pustar. Hoppas att jag får tillfälle att göra om det.🙂

Trippen blev inte sämre av att vi hade en ledig dag medan ugnen kallnade. Då passade vi på att besöka Lars Lerins konsthall i Karlstad och därefter ett härligt spa i Sunne.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
pyromanen
5/3/18, 2:35 PM
#7

Det var jätteroligt att ni var här Ulla! :-)

Nästa vecka har jag en till saltbränningskurs men annars är stora annorlunda saken denna sommar att jag ska vara handledare för "Drömsommarjobbet" i fyra veckor. Det är Hemslöjdskonsulenterna på Region Värmland som är huvudmän (kvinnor) för detta och ungdomar från hela Värmland har kunnat ansöka om sommarjobb med keramik. D.v.s. ungdomar som går antingen i 9;an eller 1:an eller 2:an i gymnasiet. Sen har vi vald ut ett antal som varit på intervju och av dessa får sex ungdomar sommarjobb. Vi ska arbeta med temat "Mer lera mindre plast", dvs bruksföremål som kan ersätta plast eller plastpåsar i ett kök..  Vi ska vedbränna det som blir och på slutet ska ungdomarna ställa ut hos Arvika Konsthantverkare. Ska bli jätteroligt!

Eftersom vi håller till i Arvika blir vedbränningen inte hemma hos mig utan hos Joel Stuart Beck som har sin ugn några få km från där vi är. Joel är sisådär 20 år yngre än mig men har nördat in sig  på ugnsbyggeri och hunnit med säkert ett 20-tal ugnsbyggnationer både i Sverige och  andra länder. Lite roligt att det är så många vedbrännare i just Värmland och extra roligt att det är yngre förmågor också.  

Det ska bli en kul sommar :-)

L.A.E
5/3/18, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Ja  då är vi hemma igen efter att ha varit inbjudna till Kina och har fått stående inbjudan av professor Li  igen att komma tillbaka och bränna några stora ugnar i samband med flera workshops nästa år.              Hmmm här hemma är det några marknader + att vi har 3st workshops kurser  med ved bränning, glasyr +drejning i sommar.  Måste också hinna testa nya ved ugnen .    Inbjudan att komma bygga ugnar i Italien, Estland, Mexiko + att vi har fått inbjudan till Australien med fri keramik verkstad under en längre tid.  Ser att det blir  för mycket bara måste gallra lite men vad ?

L.A.E
5/3/18, 8:11 PM
#9

Glömde att vända bilden rätt tyvärr🤔. Ugnen är 50 meter lång och ca 600 år gammal i grunden och  renoverad många gånger om . Konstgjord kulle  (berg ) annars platt landskap runt om .

Ulla
5/3/18, 10:47 PM
#10

Oj, det var en rejäl ugn! Hur mycket kan man bränna på en gång i en sån?

Ni verkar ha fullt upp en lång tid framöver. Kul med så många internationella kontakter.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

rikardbornholm
5/4/18, 9:34 AM
#11

Jag ska hålla en kurs i sandgjuten keramik på Ifö i Bromölla i juni.. Det ska bli kul.. Sen blir det nog att gneta på med olika samarbeten och projekt.. Rikard

L.A.E
5/4/18, 9:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hur mycket man får in i ugn varierar otroligt mycket . Om man sätter med mufflar eller har stora saker i .  Mufflar = 1-8 saker i,  stora saker staplas på varandra

L.A.E
5/4/18, 9:42 AM
#13

Ugn som har blivit museum

Annons:
Ulla
5/4/18, 11:18 AM
#14

#11

Kurs i sandgjutning. Oj, det finns fortfarade mycket som jag inte har prövat på ännu.

#12

Är det samma ugn som på första bilden? Den ser mycket större ut här. Då är den nergrävd i backen, eller hur?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

L.A.E
5/4/18, 11:42 AM
#15

#14 Är  inte samma ugn

Ulla
5/4/18, 1:50 PM
#16

Tyckte nog att det verkade konstigt, men man vet ju inte vad som kan gömma sig under jorden. 🤔

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
5/4/18, 8:27 PM
#17

#11sandgjutning är skitkul ju! Vi (fem keramiker i Not Quite, Fengersfors) testade leka med sandgjutning för två år sedan. Satte av fem dagar och beställde ett stort lass sand… Gav verkligen mersmak! Berätta gärna mer om kursen!

Denna kommentar har tagits bort.
rikardbornholm
5/5/18, 11:12 AM
#19

#17 Ja det är kul med sandgjutning. Det är en kul teknik med många möjligheter, fritt och kreativt. Vi kommer att jobba dels med mer fria former, samt cylinder form och samt sammansatta former, för att lära känna tekniken. Håller kursen för yrkesverksamma konstnärer på KKV i Malmö.. planerar att ha fler kurser till hösten.. Kanske kunde komma till Not Quite om intresse finns. Rikard

Giema
5/6/18, 7:22 AM
#20

#11 Låter intressant med kurs sandgjuten keramik, för vilka är den? Skulle gärna gå😀

Annons:
Skabbekatten
5/10/18, 9:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Alldeles för mycket känns det som just nu, men för det mesta blir jag i slutänden ganska nöjd och glad.  =))

Jag har precis kastat ihop ett nytt tema till min butik som håller öppet under Öland spirar och några dagar i veckan under sommaren. Runt den är det mycket kontakter med utställare, fix med att göra trädgården vacker osv. 

Jag drejar krukor och koppar till Capellagården och borde samtidigt lägga mer krut på en skulptural, framtida utställning. 

I juli har jag två femdagarskurser som det blir mycket arbete med. Under kurserna går vi igenom tumning, ringling, drejning, beskickning, dekor och glasyr. Gillar känslan av att vidga deltagarnas keramikhorisonter med massor av praktiska övningar med också mycket teori och bilder mm. 

Det lär också bli ett gäng mindre prova-på-drejnigar och företagsevents mm. 

I augusti står jag med på Upmarket i Göteborg för tredje gången. Den här gången på Heden. Hade tänkt att göra nåt för mig nyskapande, men ser att tiden bara räcker till att göra några säkra kort. 

GLAD SOMMAR önskar jag er!

Ulla
5/10/18, 9:19 AM
#22

Oj, det var mycket! Du tar dig väl tid att gå och bada ibland, hoppas jag.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
5/10/18, 11:23 AM
#23

Vilken knasig bild, förresten. Jag känner mig iakttagen. Kanske bäst att inte göra något dumt när datorn är påslagen.😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: