Annons:
Etikettglasyrer
Läst 2159 ggr
Pepparhagen
5/1/18, 10:52 PM

Glasyrer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått problem med en tysk stengodsglasyr, blå och snygg. Efter ett tag blev den grynig och släppte skärven. Insåg att den borde siktas om, sagt och gjort. Det hade bildats kristaller, som en tjock gröt, se bild. Vad ska jag göra? Har tagit kontakt med tyska företaget och väntar på svar.

  • Redigerat 9/24/20, 11:31 PM av Ulla
Annons:
ler
5/2/18, 9:37 AM
#1

Har bildat kristaller från något vattenlösliga material. Du kan prova att värma upp det så varmt som möjligt och röra runt. Sådana glasyrer bör man bara blanda så mycket som man gör slut på. Och om du får något överskott så förvara det inte under 15 grader. Du borde kanske också undgå glasyrer som innehåller alkalifritta och litiumkarbonat.

nyburgaren
5/2/18, 11:42 AM
#2

Hört på stan eller tvn.. att förr använde man vattenlösliga ämnen i glasyrer i en viss låg temperatur så funkar det bättre.. har analyserat fritt 3110 0ch det är både natrium och bor  som går ut i vattnet.. har en alkalifritt som det svider i händerna och vattnet på ytan blir brunt och kristaller på sidorna i spannen  efter någon vecka men glasyrerna funkar endå.. men efter ett år blir det skit hittate en spann i källaren och provade då bidde det röta av glasyren.. prova sikta glasyren

Pepparhagen
5/2/18, 4:14 PM
#3

Hur varmt ska man värma upp det till, ska det koka en stund?

Prövade att sjuda igår men kristallerna var kvar.

ler
5/2/18, 4:55 PM
#4

Ja kan du koka så prova det och tillsätt mera vatten så kristallerna har nog vatten att lösas upp i. Så kan du ju avdunsta det efteråt. Hoppas det lyckas.

Ulla
5/2/18, 5:31 PM
#5

Hej Pepparhagen!

Du får berätta om det lyckades. Råkade ut för samma med en effektglasyr jag hade, men slängde glasyren när den blev konstig. Det var inte så mycket att det gjorde något, men det hade varit intressant att se om det gått att rädda den.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Pepparhagen
5/2/18, 6:41 PM
#6

Jag berättar när ugnen gått färdigt hur det blev utan kristallerna, som jag sparat undan. Huva.

Annons:
Pepparhagen
5/4/18, 10:43 AM
#7

Har öppnat ugnen och det gick bra att glasera utan kristallerna som inte gick igenom sikten. Färgen blev mörkare men det blev snyggt, det med. 

Tyska företaget föreslår att jag mortlar kristallerna och blandar ner dem igen. Det stod på tyska på etiketten att man inte skulle blanda så mycket i taget. Nu har den meningen fått en betydelse. 🤓

Ulla
5/4/18, 11:20 AM
#8

Ibland är det bra att läsa instruktionerna.😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: