Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2012 ggr
nyburgaren
5/3/18, 11:25 AM

fiktiv formel

Ska bli spännande nu fick Odenwälderlera in i verkstaden nu.. Finns inga aktuella formler ska bli spännande och se vad en fiktiv formel kan ge för resultat

Annons:
[rolnor]
5/3/18, 11:29 AM
#1

Låter intressant! Kan du utveckla?

nyburgaren
5/3/18, 11:43 AM
#2

den skiljer från olika analyser av denna lera… vilken analys ska jag välja eller kvittar det och slutresultatet blir detsamma🙂Spännande ska det bli

Bo§e
5/3/18, 1:51 PM
#3

Intressant med sådana här naturligt förekommande material.   Eftersom varje spadtag (eller batch)  är ett slags "snapshot" i tid och rum,  kan en "analys" aldrig bli något annat än "generell" och vägledande.  Och det är ju gott och väl, om man bara betraktar den som vägledande, i stället för något slags "vetenskaplig sanning"…

Dessutom berättar en analys aldrig HUR t.ex. järnet är bundet till övriga ingående ämnen….och det är ju sådana faktorer som gör ett material unikt, till skillnad mot sådant som vi "kliniskt" rör ihop från en segerformel…

Jag minns t.ex. Albany Slip, som också var en populär källa till järn/lerämnen i glasyrer.  När den "försvann", gjordes mängder av fåfänga försök att återskapa en "syntetisk" Albany Slip, från de analyser som gjorts…..   Och,  föga förvånande,  ingen träffade mitt i prick (även om somliga marknadsförare  gärna ville hävda det).  Ofta gick det lika bra att ersätta Albany Slip med t.ex. Röd Höjslevslera eller någon annan lättillgänglig rödlera, i stället för att gå den "långa vägen"….

Vägledande info och egna tester är en oslagbar kombination.   Berätta gärna hur det går.

nyburgaren
5/4/18, 10:33 AM
#4

allt blir fiktivt men ska bli kul att testa. har en glasyr som e jämförbar men har all analys utan leranalysen.. ska bli en utmaning

Upp till toppen
Annons: