Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2591 ggr
veka
2018-05-04 11:52

Knottrigt gods

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som vet varför det blir så här…stengods bränt till 1245 gr..med transparant glasyr, Cebex 2209.

Annons:
Bo§e
2018-05-04 16:17
#1

Det ser definitivt inte ut som underbränningsblåsor (snarare tvärtom),  så jag tror att vi kan stryka det på en gång, eller i alla fall tills vidare…

Att döma av bilden (så gott det går),  ser det ut som om en av följande tre saker har hänt:

-----------------------------------------------------------------------------------

1.  Osiktad glasyr, som råkat innehålla grövre material.

2.  Bränningen har "segat" och tagit lång tid, vilket blev litet för mycket för den aktuella leran, som då började utveckla dessa "knottror" ( = begynnande smältprocess).  En 10-15°C temperatursänkning brukar avslöja om detta är rätt spår….

3.  Leran innehåller grövre fältspatskorn som smält och trängt upp på ytan, och bildat dessa "knottror".   Det är inte så vanligt, men sådant kan ibland hända med någon lerbatch.   Det här ligger lägst "på listan", och eliminera först "1" och "2" innan du följer detta spår.    Brukar synas även på oglaserade ställen, som små vita "pärlor" på lerytan.

-----------------------------------------------------------------------------------

Om du har siktat glasyren kan du förstås stryka "1:an"från listan……

"2:an" är absolut vanligast, när det ser ut som på din bild.

ler
2018-05-04 20:50
#2

Det kan också vara skiktbildning från extrudering, då bildas små hålrum som sedan ger sådana knoppar i ytan, luftarter som expanderar när godset redan sintrat. Här hjälper det att köra det genom maskin eller slå leran för hand om det inte är för stora kvantiteter.

veka
2018-05-05 09:32
#3

1# Siktade glasyren innan så jag tror på 2:an, ska jag låta det det gå fortare mot toppen. 150gr/ till 300 gr, 240 gr /tim upp till topptemp 1230 gr ev? 

2# Jag har knådat leran för hand innan och det är mindre bitar jag knådar.

Bo§e
2018-05-05 14:29
#4

#3:   Vid glasyrbränning kan du utan vidare välja "full fart" från 300°C och uppåt, för att få så liten negativ effekt av tidsfaktorn som möjligt.   

Nu vet jag inte vilken styrning du har, men hos många (t.ex.) Bentrup-styrningar fyller man "tids-fältet" med nior (9999) tills det i displayen står "skip" i stället för grader per timma.  "Skip" betyder "full fart" under det valda segmentet.  Om din styrning är av ett annat fabrikat eller har en annan funktion, titta i manualen, eller fråga här.   Jag har sett att många manualer (av någon anledning) beskriver hur man anger "full fart" på ett litet "blygt" sätt, eller inte alls…..

veka
2018-05-05 14:36
#5

jag har Bentrup TC40, då tänker jag mig att jag kör 120/tim upp till 300 sedan 240/tim upp till topptemp…utjämning 10 min eller?

Bo§e
2018-05-05 14:46
#6

Lägg hellre "SKIP" (full fart)  i stället för 240°C/tim i det sista segmentet…..och behåll 10 min. utjämningstid tills vidare.

Om problemet ändå skulle kvarstå,  kan du prova att även sänka temperaturen något.

Annons:
veka
2018-05-24 10:06
#7

Bosse  det verkar bli överbränt i mitten av ugnen, knottrigt gods med någon blåsa… blåsbildning…hur sjuttsingen åtgärdar jag det?

Upp till toppen
Annons: