Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2614 ggr
purmamarca
5/5/18, 10:23 AM

Kanthal tråd

Hej!

Tömde ugnen efter glasyr bränning ,  ngt hade vält men inte fastnat mot termostaten  och en liten mörk prick fanns där.   Skulle sedan påbörja en skröj men  ugnen  startade inte trots att automatiken inte visade ngt fel. (oavsett vilket program jag valde).  

Tömde ugnen och märkte att kanthal trådet som ska sitta mot väggen   buktade istället  in i ugnen och gick sönderi två delar (precis som om man hade använt en tång) när jag bara nuddat det. 

Nu skall ny tråd in och jag får se vad hände …. men jag undrar…

Kan finnas  ngn koppling mellan incidenten med termostaten och trådet? 

Är det vanligt att trådet går sönder på det sättet?  Överhettning pga att termostaten påverkades under förra bränning?

Vad tror ni har hänt? Jag är tacksam för alla svar!!!

Annons:
ler
5/5/18, 10:36 AM
#1

Svårt att förstå kan du ta en bild?

purmamarca
5/5/18, 12:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
purmamarca
5/5/18, 12:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
purmamarca
5/5/18, 12:44 PM
#4

#1 Ier- Jag tog tyvärr ingen bild på trådet men det var så ungefär det såg ut och det är sannolikt redan bytt…  och ugnen får jag se om det går att starta på måndag.  Har du någon idé om vad som hände? Hoppas mina bilder hjälper att förstå det…

ler
5/5/18, 1:35 PM
#5

Fina bilder. Den fläck du ser på skyddsröret behöver du inte bekymra dig över. Men troligen så har det kommit glasyr även på elementet och så brinner dom sönder. Samma sker om det kommer lerrester på elementen. Så det är viktigt att hålla ugnen ren. Jag brukar dammsuga mina ugnar om jag ser eller misstänker att det finns något löst material som inte skall vara där.

purmamarca
5/5/18, 2:30 PM
#6

#5 Ier Tack för svaret! Ja, vi måste vara extra försiktiga, men ibland är det svårt att hålla reda på vad som hänt . Vi är många som delar på verkstan…

Annons:
Bo§e
5/5/18, 9:19 PM
#7

På din bild ser jag att två "pinnar" sticker in från ugnens baksida.    En av dem är termoelementet (som mäter ugnens temperatur), och den andra är ett övertemperaturskydd (smältsäkring).

Nu vill jag inte måla f-n på väggen, men OM ugnen ändå inte startar efter reparationen, bör du FÖRST kolla om smältsäkringen är hel.    Jag nämner detta för att underlätta en eventuell fortsatt felsökning (vilket jag förstås hoppas inte skall behövas).

Vilken av "pinnarna" är nu smältsäkringen…?  Det brukar framgå om man tittar på ugnens baksida.   Vid ev. osäkerhet, lägg gärna ut en bild.

Om ugnen startar:   Glöm ovanstående…..🙂

purmamarca
5/5/18, 10:42 PM
#8

# 7  Tack Bosse!!!  Jag är så tacksam  för alla råd man kan få här! Jag lär mig något varje dag! 🙂 Jag återkommer och berättar hur det gick till…

purmamarca
5/7/18, 11:12 PM
#9

… ugnen startar inte trots nytt kanthal tråd… fortsättning följer…

Bo§e
5/8/18, 10:13 AM
#10

Ok….börja då med att kolla om smältsäkringen är hel.  Om den är avbränd, kan all annan felsökning bli ett jobb utan slut….

Men  (och här kommer en fälla som många tyvärr har trillat i ),  om man konstaterar avbränd smältsäkring och byter den, måste man först ta reda på varför den brände av…..   Berodde det på den mänskliga faktorn (dvs någon vred upp temperaturen till ett "otillåtet" värde)…..?…..eller var orsaken ett tekniskt fel…?    Om man bara byter smältsäkring och  "chansar",  kan även den nya säkringen brinna av vid första försöket….och nästa säkring…och nästa…..osv….     Och dessa säkringar är INTE billiga (!)….     Man måste först fastställa orsaken till felet, innan man startar med den nya smältsäkringen…! 

Jag PM:ade dig en bra kontakt som kan guida dig genom detta.

purmamarca
5/8/18, 5:44 PM
#11

# 10 Tack Bosse!   PM till dig .

Bo§e
5/8/18, 10:32 PM
#12

Nu vet vi ju inte än om smältsäkringen är hel eller trasig,  men jag har ytterligare litet funderingar kring den:

Det finns två sorters smältsäkringar:   En som smälter vid 1060°C (guldtråd), och en annan som smälter vid 1300 eller 1350°C (platinatråd).  Än vet vi inte vilken av de två typerna som sitter i ugnen…..  

Scenario 1:   Om ugnen var försedd med en 1060-graderssäkring, och ni försökte bränna stengods i ugnen,  brände givetvis säkringen av….och då har vi orsaken till att ugnen inte går att starta nu.

Scenario  2:  Om ugnen var försedd med en 1350-graderssäkring, och den ändå brände av (?), beror detta sannolikt på ett tekniskt fel, som förstås måste hittas och åtgärdas.

Scenario  3:   Säkringen är hel  (vilket måste konstateras), och ugnen går ändå inte att starta…..då har vi givetvis ett tekniskt fel av annan art, som måste felsökas och åtgärdas…

purmamarca
5/9/18, 4:59 PM
#13

# 12  Tack Bosse 

Ugnen är två och ett halvt år gammalt och man har alltid bränt stengods.  1220 grader. så jag antar att scenario 1 kan uteslutas.

Vi får se …

Annons:
ler
5/10/18, 9:12 AM
#14

Har ni bytt ut alla element eller bara det som ni såg var skadat? Och hur ser styrtavlan ut när ni startar, som vanligt eller?

purmamarca
5/10/18, 5:23 PM
#15

# 14 Hittils man har bara bytt det som såg ut att vara skadat och det har fungerat men inte sist. Och ugnen startade inte och styrtavlan visade inget ssk.

ntg
5/16/18, 10:15 AM
#16

På vår ugn som bara är 1,5 år gammal gick kontaktorn sönder, man hör att styrenheten slår till, men kontaktorn slår inte på strömmen och ugnen blev ju därför inte varm.

Tyvärr var detta en "slitagedel" och gick inte på garantin (Cebex).

ler
5/16/18, 8:54 PM
#17

Låter underligt att det skulle slitas sönder på då kort tid! Dåligt tycker jag.

purmamarca
5/28/18, 5:31 PM
#18

# 12 Det visade sig att ugnen var försedd med en 1350 ˚ säkring som gick/brände (?) av. Nu är den bytt och ugnen fungerar igen… och de som är ansvariga för ugnen är inte intresserade att gå vidare och undersöka detta vidare… hoppas på det bästa!

Bo§e
5/28/18, 6:01 PM
#19

Jepp….vi får hoppas på det bästa.    

Men en smältsäkring brinner ju inte av utan ett bakomliggande fel….det är ju just det som den indikerar…..om man inte felsöker kan det gå flera säkringar (och de är inte billiga) innan man till slut inser att man MÅSTE gå till botten med problemet….

Men det är ju också möjligt att orsaken var den mänskliga faktorn, t.ex.  en tillfällig felknappning…..vi får hoppas det….

purmamarca
5/28/18, 6:58 PM
#20

Måste precisera något. Först skrev jag att ngt hade vält mot termostaten men detta visade sig så småningom vara fel. Någonting hade ist vält mot övertemperatursäkring fast man inte kunde se ngn yttre skada. Se bild. Skulle detta kunna vara förklaring till det hela?

Annons:
Bo§e
5/28/18, 7:24 PM
#21

Mindre sannolikt.   Om det som välte inte krossade porslinsröret, kan inget ha hänt inuti….

Upp till toppen
Annons: