Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2350 ggr
claygirl
2018-05-07 12:13

timmer för ugn

Hej

Jag undrar om man kan sätta timmer på kontakten på vägen . Ugnen är en Naberthermtop 60. Jag själv tycker att det kan inte vara bra. Men tyvärr min handläggare vill det. Vad tycker ni?? Tacksam för svar.

Annons:
Bo§e
2018-05-07 12:34
#1

Menar du timer…?     Frågan är då vad den skall göra för nytta…?   

Nabertherms styrningar har två (!) säkerhetsfunktioner relaterade till tid:   Den ena stänger av ugnen om temperaturen slutar stiga, och den andra  stänger av om bränningen pågått för länge.     Vad heter styrningen till din ugn…?

claygirl
2018-05-07 18:00
#2

Hej Bosse

Ja, det är timer. Det är en Naberterm TOP 60 med styrning B130. 

Ugnen bränner bara lergods. Skröj 980 och glasyrbränning 1050. Det är ingen trefas ugn och den funkar jätte. Vilken typ av timer kan man köpa.

Tack .

Bo§e
2018-05-07 19:04
#3

Varför måste du ha timer…?

B130 har egna säkerhetsfunktioner som övervakar bränningen.

claygirl
2018-05-07 19:38
#4

Hej Bosse

Ja, jag vet om alla funktioner. kan man lämna ugnen flera dagar utan att stänga av den?. Vi brukar att sätta på den på kvällen och stänga av den dagen nästa dag.

claygirl
2018-05-07 19:41
#5

Hej Bosse

Tyvärr vi kan inte stänga ugnen dagen därpå länge. Vi bränner varje vecka.

Tack

Bo§e
2018-05-07 19:58
#6

Ja, i så fall är det  definitivt bra med en timer.   Du kan använda i stort sett vilken 1-fas-timer som helst, förutsatt att den tål (åtminstone) så många Ampere som säkringarna är på…..

Men, om det åskar räcker det det inte med en timer…..då bör någon - rent fysiskt -  dra ur kontaken ur väggurtaget.  (B130 är känslig, och  litet för dyr för att chansa med….😮)

Annons:
claygirl
2018-05-07 20:27
#7

Hej Bosse

Jag har alltid hörd att man ska  inte lita på en elektronik stand-by- läge bränning. Den bästa lösningen är att fortsätta med samma rutiner.

Tack för alla dina råd.

Bo§e
2018-05-08 10:35
#8

Javisst….i ert fall, där ugnen "lämnas ensam" så långa perioder,  är det inte särskilt lyckat att ha utrustningen stående i stand-by-läge……      Dels sliter det på elektroniken i onödan, och dels gör det utrustningen extra utsatt, t.ex. vid åska…..

CarinaKristensson
2018-05-08 10:39
#9

Förlåt att en novis utan varken egen ugn eller att vara elektriker lägger sig i tråden…. Men det är inte jordfelsbrytare elektrikern menat? Eller är det inte idé att ha en sådan?

ler
2018-05-08 10:46
#10

Tycker jag också, jag har det och har aldrig dragit ur ledningen eller stängt av vid åska.

Bo§e
2018-05-08 11:49
#11

#10:     Om ugnen lämnas obevakad längre tider,  är en timer en jättebillig försäkring mot "det där oväntade"  som ju  "aldrig kunde hända"…..    Om inte annat är det bra för sinnesfriden, tycker jag……och förhandlingläget mot försäkringsbolaget  torde också bli betydligt gynnsammare….     Det är ju skillnad om man "umgås" med sin ugn dagligen….då har man ju ändå god koll… 

#9:   Nej, jag tror att det är en timer som avses här.   En jordfelsbrytare bryter ju inte stand-by-läget, som är syftet här .         (Faktum är att de flesta ugnar - även nya -  "läcker" litet "krypström" genom själva teglet,  vilket ibland  (självupplevt !)  får en "vanlig", personskyddande jordfelsbrytare att lösa ut, trots att utrustningen är felfri.   I sådana fall får man i stället installera en "industriell" jordfelsbrytare, som är litet mindre känslig.

claygirl
2018-05-11 11:35
#12

Ja, det är timmer som gäller och det är inte en 3 fas ugn.

Tack

[rolnor]
2018-05-11 15:53
#13

Jag har också fått spänningen felaktigt bruten med en jordfelsbrytare, dom reagerar ju på milliampere typ. Fick ta bort den.

Annons:
ler
2018-05-11 18:08
#14

Jag har haft hfi relä nu i 18 år utan problem

Bo§e
2018-05-11 18:42
#15

Javisst  #14,   i många fall tycks det fungera, även med en vanlig "hem-jordfelsbrtare" som har upp till 30 mA känslighet.  De går under benämningen "personskyddande HFI-relä". 

Ingen forskning har mig veterligt gjorts inom området, men vissa sorters ugnstegel tycks "läcka" litet mer krypström än andra.   Under åren har jag varit med om ett antal fall där ett sådant 30 mA HFI-relä notoriskt löst ut, även med helt nya ugnar.  Det verkar handla om teglets egenskaper….som kanske t.o.m. varierar mellan olika batcher av tegel…?   

Om man absolut kräver en jordfelsbrytare (t.ex. av försäkringsskäl), kan detta lösas genom att i stället installera en något "okänsligare" typ, som är avsedd för jordbruk, industrier m.m.  En sådan har 300 mA känslighet, och kallas då för ett "brandskyddande HFI-relä".    Även ett sådant relä är ett bra skydd mot svåra olyckor.

Upp till toppen
Annons: