Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1121 ggr
Alete
2018-05-16 08:01

Nybörjare i lägenhet

Hej jag har länge velat börja med keramik. Det har varit en dröm sedan jag prövade på som barn. Jag bor i lägenhet och har hittills låtit detta hindra mig. Men nu kan jag inte vänta på hus längre, jag har hittat ett ställe där jag har köpt lera och där keramikern sa att jag kunde komma och bränna lite.  Så nu ska jag börja i lägenheten.

Jag har lite lera, köpt från samme keramiker och några enkla verktyg. Jag har en tydlig idé om vad jag vill skapa men vet inte vad jag behöver tänka på. Jag har köpt några böcker men de utgår från att man arbetar i en verkstad. Jag är t.ex. orolig att jag ska förstöra avloppen. Kan jag tvätta av händerna i handfatet efter att jag jobbat med lera? är det bara stora mängder som inte får åka ner? Är det något annat jag skall tänka på när jag arbetar med lera i lägenhet?

Mycket tacksam för svar! :)

Annons:
ntg
2018-05-16 10:06
#1

Kan vara bra att skölja av händerna i en hink först för att bli av med det värsta. Leran kommer sedan sjunka till botten och då kan du försiktigt hälla av det mesta av vattnet.

ler
2018-05-16 20:20
#2

Men hur arbetar du då? Sitter man bara och småarbetar med små figurer och sådant så är det ju begränsat hur skitiga händer man kan få så det behöver du nog inte tänka på. Arbetar man i en bostad så är det däremot viktigt med att få bort damm från lera och annat för hälsans skull.

Iberg
2018-06-08 11:08
#3

Jag är i samma situation som du, och märker att det inte är så lätt att få bort lerdammet! Torkar av, ser ok ut först. men sen har jag i alla fall lite lerdamm kvar.

@bergkeramik

Upp till toppen
Annons: