Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2426 ggr
loislane
5/25/18, 9:02 AM

Celadon

Hej

Det jag vet om Celadon glasyr är att den bör brännas reducerande för bästa resultat.
Vad är det som händer i glasyren om man bränner i oxidation?
Hur ser skillnaden ut? Har någon bilder att visa på en t.ex blå Celadon som är bränd på båda sätten.

Själv har jag två elektriska ugnar, en är mindre och äldre än den andra och där skulle jag kunna göra lite experiment med att strypa syret, vet att det går, men hur?

Vill ha fin glasyr på denna porslinspjäs.

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
ler
5/25/18, 11:07 AM
#1

Celadon måste reduceras och om man vill göra det i elektrisk ugn så måste man komma något brännbart i ugnen för att få bort syret i ugnen. Har du hål i ugnen så kan du sätta en skål i ugnen nära hålet och så hälla i malkulor när det är tid till reduktionen, luktar illa. Man kan också använda gasol.

[rolnor]
5/25/18, 11:09 AM
#2

Jag tycker oxidationsbränd celadon blir väldigt tråkig tyvärr, svagt brungul i färgen. Finns andra glasyrer för oxidation som blir mycket snyggare på din fina vas, jag tycker att "Red Brown" och "Anders Röda" som finns här på sajten är riktigt fina. Dom glasyrerna vinner på långsam avsvalning, då blir dom mera röda i färgen. Om du vill testa så gör ett prov, testa aldrig ny glasyr på en värdefull kruka.

ler
5/25/18, 1:42 PM
#3

Om man bränner en celadon i oxiderande atmosfär så blir det ju ingen celadon. Men du kan ju ta en transparent och färga in den så det blir en som liknar celadon.

[rolnor]
5/25/18, 3:15 PM
#4

Här är en länk till sån "fusk-celadon" som bränns i oxidation, lite osäker på om det ska vara lite kobolt i för färgens skull, det står några kommentarer i diskussionen om detta. http://community.ceramicartsdaily.org/gallery/image/3541-cone-6-faux-celedon/

[rolnor]
5/25/18, 3:18 PM
#5

Här är en länk till, dom använder stains men det står inte exakt vilket. Även 0,1% koboltoxid används. https://ceramicartsnetwork.org/ceramic-recipes/reference/celadons-at-six/#

Bo§e
5/25/18, 3:36 PM
#6

Oxider kan vara ganska grovkorniga.    En så liten mängd koboltoxid sprids bäst i blandningen om man först sammanriver den med en del av det övriga glasyrinnehållet….

Annons:
loislane
5/25/18, 3:54 PM
#7

Tack alla för fina svar. Det får nog bli en bra transparent glasyr som jag färgar in. och prövar först på annan porslinspotta. Malkulor låter läskigt 🤔.

Hadegött i vårt fina väder, det är ju heeeelt underbart!

Se skönhet i det icke perfekta.

[rolnor]
5/25/18, 4:05 PM
#8

Malmulor innehöll för naftalin som funkade bra att reducera med, idag tror jag dom innehåller p-diklorbensen, inte lämpligt alls att använda. Om koboltoxid är för grovkornigt kan man kanske använda koboltkarbonat?

ler
5/25/18, 6:31 PM
#9

Bästa resultatet med kobolt får man med ett koboltsilikat eller en färgfritta. Ja det var nog 35 år sedan jag provade med malkulor så att det nu har blivit något annat visste jag inte.

Bo§e
5/25/18, 7:04 PM
#10

Frågan är om malkulor över huvud taget finns att köpa längre…..?    Kan tänkas att de försvann med raketosten….🙂

Och om de finns, kanske de numera är "hållbarhetsmärkta", och inte brinner….🤔???

Jag har förstås ingen aning…….det är bara lösa funderingar…..🙂

loislane
5/25/18, 7:32 PM
#11

😃

Se skönhet i det icke perfekta.

[rolnor]
5/25/18, 7:48 PM
#12

Kollade diklorbensen, används inte längre, nu tror jag man har cederträ. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/1,4-Diklorbensen

[rolnor]
5/26/18, 1:19 PM
#13

I Diane Crebers bok om kritallglasyrer beskrivs en metod för reduktion i el-ugn; Man har en sån droppställning som används på sjukhus och har ett litet hål i taket/locket på ugnen och droppar ned parafinolja i den varma ugnen. Kan tänka mej att detta tungerar väl om ugnen är skapligt tät.

Annons:
loislane
5/26/18, 2:17 PM
#14

#13 Rolnor, detta låter ju spännande. Ge dropp till keramikugn. Är det verkligen keramiker vi är…..forskare låter bättre. 😃

Se skönhet i det icke perfekta.

Bo§e
5/26/18, 2:49 PM
#15

…på dropp…

När jag hade vedugn,  var det under en tid min enda ugn, vilket betydde att jag även måste använda den till skröjbränning.    När jag hade satt skröjugnen, lät jag den gå "på dropp" över natten innan bränningen, för att försiktigt driva ut eventuell fukt,  och ge ugnen litet grundvärme "att starta med" nästa morgon.

Det hela var enkelt ordnat.   Eldstadens tak hade ett litet hål.  Över hålet hängde en gammal mopedtank med kran och en stump kopparrör.   Bränslet var fotogen, eller ibland lacknafta (som ju är ungefär samma sak).   Genom att justera kranen droppade bränslet i lagom takt ner genom hålet, och träffade en sten av poröst lättegel som låg nere i eldstaden.   På så vis erhölls en lagom stor låga på stenen,  som fick brinna hela natten.

Nu handlade ju inte detta om syrereduktion men samma knep borde vara tillämpbart  vid Reduktionsbränning, om bränslet i stället får droppa ner i ugnskammaren   (#13) i lagom takt.

Idag är fotogen sällsynt, eller ibland onödigt dyr, men dess nära släkting Lacknafta är ju fullt tillgänglig.   Paraffinolja känns också onödigt lyxigt och dyrt….även den är ju en nära släkting till t.ex. lacknafta….      

Bensin skall man definitivt hålla sig borta från…..😮😮😮

Obs!   Detta är inte helt riskfritt.  Rekommenderas INTE, om man inte vet precis vad man gör…!

[rolnor]
5/26/18, 3:41 PM
#16

Det finns en typ av ugn som kallas "Dripp feed" men då bränner man på det sätt du beskriver ända till topptemp med droppande bränsle, en rejält lång skorsten är nog viktigt för att få fart på det hela. Vanlig diesel eller villaoljebrännarbränsle är ju billigt. Att man använder parafinolja är nog för att minska oset och lukten? Drippfeed-ugnar är förbjudna sedan länge, kanska blir för mycket halvförbrännt olja, vet inte säkert.

Ulla
5/26/18, 6:05 PM
#17

Den ugn/brännare som jag brukar använda till frityroljebränning borde väl också funka till annat. Skulle man tex kunna bränna den med dieselolja eller fotogen? Eller blir det för farligt? Matoljans flampunkt ligger väl vid ca 300° har jag för mig.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
5/27/18, 11:26 AM
#18

Nej det går säkert bra, möjligen har diesel mindre viskositet så det kan bli lite annorlunda. Jag tror fotogen är mycket dyrare än diesel.

Upp till toppen
Annons: