Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2067 ggr
MayaLisan
5/29/18, 12:25 PM

Borra i skivan för att fösta skruvar för "bats"

Är det ngn som har en länk till eller kan beskriva mer precist hur jag gör då jag ska borra upp för skruvar att fästa "batsskivor"? Jag har ett ordentligt hum om hur jag ska göra. Har en wisperskiva, där jag antar att skivan är aluminium. 

Om det är ngt särskilt jag måste tänka på eller så…

Annons:
Ulla
5/29/18, 1:38 PM
#1

Skönt att slippa fästa med lera, eller hur. Enligt maken är det inte svårt att borra i aluminium. Själv har han använt rödsprit som smörj/kylmedel när han borrat i aluminium, men säger att han egentligen inte vet varför.😃

Tänk på att använda mall så att hålen blir rätt placerade.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
5/29/18, 2:58 PM
#2

Ja,  (#1),  hålen skall  förstås hamna "mitt emot varandra".   Men här är en sak till, som man måste man tänka på, INNAN man börjar borra:   

På drejtallrikens undersida sitter ett antal tjocka förstärkningar.  Det gäller att måtta in hålplaceringen,  så att (1)  inget borrhål "råkar"  hamna mitt i en sådan förstärkning.   Och  (2),  båda borrhålen måste åtminstone hamna så pass långt från förstärkningarna, att en mutter får plats.

För övrigt är det enkelt.  Knacka först ett litet märke med en körnare,  på de exakta borrpunkterna, och börja helst med ett litet borr (t.ex. 2 eller 3 mm), och avsluta med det större, så maximerar du chansen att hålen hamnar precis där du markerat dem…..

🙂

MayaLisan
5/29/18, 3:49 PM
#3

Tack Bosse! Och tack även Ulla! (T-röd för kylning…??? Brinner inte det vid 70 grader??)

Det stämmer bra överens med vad Håkan på Seemann sa, då vi talades vid nyss. :)

Men jag undrar , det där med att börja med liten borr… ökar inte det risken för att hålet kommer snett. Om man knackar med en körnare och sedan borrar så borrspetsen hamnar där, är det inte säkrare? Jag säger absolut inte att du har fel, jag har inte gjort det här förut.  Men i min skalle kändes det lite så… Kan man ha en HSSborr, eller ska jag skaffa ngt bättre?

Bo§e
5/29/18, 4:08 PM
#4

Om man    1. Mäter  -   2. Slår ett körnslag  -  3. Borrar med litet borr  -  4. Borrar med stort borr,   har du störst chans att få hålet där det är tänkt.    Börjar man med stort borr, finns det risk för att man borrar bort märkningen redan innan det börjar styra,  och då slirar det omkring…..ett litet '"styrhål" först underlättar.

Kylning behövs inte alls till det här.  Aluminium är mjukt,  och tallriken är faktiskt inte alls tjock, så du kommer snabbt igenom.    Helt vanliga "standardborr från varuhuset" duger,  så länge de är inte är utslitna förstås…..

Ulla
5/29/18, 4:28 PM
#5

#3

T-sprit ska visst funka bra som kylmedel, men då har det säkert varit tjockare material som han borrat i, så att det behövdes då.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

MayaLisan
5/30/18, 2:56 PM
#6

Jag har tagit till mig all råd och kommit fram till att jag tar hjälp av en kompis som är en mycket duktig plåtis. Just det där att få allt helt centrerat var det jag kände att kag inte fick till. Nästan, men inte helt och det skulle reta mig lite varje gång skulle jag tro. Inget bra läge då… han skulle svarva en liten grej att sätta i centrum och på så vis få till det exakt, vilket låter bra tycker jag. 😎

Annons:
Bo§e
5/30/18, 6:10 PM
#7

Ja, är man osäker är det en bra idé att lämna bort jobbet.  Centreringen är avgörande för att det skall bli bra.

Jag har borrat många sådana här tallrikar, och jag brukade använda en penna medan skivan snurrade med full fart. Det blev först några cirklar nära centrum, tills jag till slut lyckades få en liten prick precis på centrum.  Därefter drog jag, med penna och linjal, en linje tvärs över tallriken, rakt genom "mittpricken".       Och det är just här man kan missa att kolla hur det ser ut på undersidan, så att man "råkar" hamna mitt i en förstärkning, eller för nära…..🤔          Fråga inte hur jag vet det…..🙂😛🙂(men det hände bara 1 gång….)

MayaLisan
6/19/18, 4:13 PM
#8

Jag lämnade bort jobbet till en "plåtis" och det blev mycket bra. Han svarvade en grej som passade i skivans mittfäste och kunde på så vis borra prick rätt. Nu far jag efter att göra egna mindre batsplattor. Har köpt några stycken som är 35 cm i diameter. Men jag har en idé om att göra en , som kanske är 35 den med, men sedan såga ut mittbitar, kvadratiska, för enkelhetens skull. på kanske 15-20 cm så att ja kan byta bara mitten efterhand. de jag har idag är nog 16 mm tjocka. Finns det nåt minsta mått på tjocklek, innan de slår sig? Tänkte mig typ 8-10 mm i ngn oljehärdad board eller mdf.

Upp till toppen
Annons: