Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2002 ggr
HornHast
2018-06-03 11:15

Vart kan man säkert ha en elektrisk keramikugn?

Har nu nog bestämt mig för att köpa ny liten ugn på avbetalning, känns bäst så.

Men när jag nu läst på samt hört mer om alla gifter de spyr ur sig under bränning, samt hur mycket de värmer upp platsen där de står så funderar jag nu på var jag faktiskt skulle kunna ha den stå..

Har verkstaden som är i ett gammalt skyddsrum, alltså betonggolv, tak och väggar, men inga fönster för vädring.. finns däremot god ventilation via justerbara luckor lite här och där som går direkt ut utanför fastigheten dit ugnsventilation eventuellt skulle kunna kopplas?

Min andra tanke är en nog inte så värst bättre sådan, men det skulle vara att ha den stå i köket hemma.. tänkte då ståendes på högre ben och stenplattor, fritt 1 till 1,5m runt om och rör för ventilation kopplat direkt på ugnen och sen ut genom öppet fönster?

Typen av ugn jag tänkt mig är en väldigt liten sådan ~16-40L 1 fas 220v max 20A som både verkstaden och köket mitt klarar.

Kan något av dessa 2 alternativ funka eller är det bara att glömma keramikugn för min del i nuläget?

Annons:
Bo§e
2018-06-03 14:18
#1

Förutsatt att du verkligen sörjer för god, fungerande ventialtion (aktiv, med fläkt),  är båda alternativen "möjliga", som jag ser det.

Men, köksalternativet känns  mindre praktiskt eller lämpligt.   Först och främst stjäl ugnen och dess kringaktiviteter utrymme…..och att nyglaserade alster (tungmetaller, stendamm etc) hanteras där också mat skall hanteras, är kanske inte så rekommendabelt.  Dessutom måste alstren alltid bäras dit från verkstaden….

🙂

HornHast
2018-06-03 14:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack Bosse!

Anledningen till jag ens funderar på att ha ugnen hemma i köket är för verkstaden är mer än en timme bort med buss, och där är det egentligen fullt redan med pelarborr och en massa andra maskiner för annat arbete..
Och då jag ej kommer dreja utan karva små krukor och figurer kan det faktiskt gå bra att göra även det hemma, så hela "produktionen" skulle kunna ske i hemmet bara det verkligen går att få till det med ugnen så det inte är hälsofarligt eller brandfarligt.

Äter aldrig i köket så köksbordet + stolar kan bäras ner i källaren och då finns stort fritt utrymme för ugnen, hur skulle jag kunna minimera att tungmetaller stendamm etc sprids i köket på absolut bästa sätt tro?

Här är planlösningen i köket, stort fönster precis bakom ytan där ugnen då skulle kunna stå.

ler
2018-06-03 19:08
#3

Håller med Bosse! Keramikugn har Inget att göra i ett kök, där lagar man mat. Tillverka keramik eller föda upp grisar eller reparera mopeder är bäst i lokaler som är lämpliga till just sådant.

[rolnor]
2018-06-03 19:45
#4

Jag tycker köket kan funka som nödlösning, beror lite på vad du använder för glasyrer etc. Det gäller ju inte stora objekt som ska sprutglaseras. Med bra ventilation som du själv föreslår blir det OK tycker jag.

Bo§e
2018-06-03 20:28
#5

#2:    >> ...hur skulle jag kunna minimera att tungmetaller stendamm etc sprids i köket på absolut bästa sätt tro?  >>

Flitig våttorkning av alla ytor - särskilt vågräta ytor - är ett steg i rätt riktning.

Upp till toppen
Annons: