Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1260 ggr
gfl
6/5/18, 6:47 AM

omglasering

Hej alla!

Hur många glaseringar kan man göra med stengodsföremål? Tänker omglaseringar? Om man inte glaserar täckande första gången utan säg halva krukan, kan man då glasera ytan som bara är skröjad igen? 

OCH kan man rakubränna en redan glaserad kruka? Om man vill ha både rakueffekt med krackelerad yta och vanlig glasyr, säg hälften hälften…? 

Känns som att jag måste prova mig fram såklart, men om någon jobbat mycket med detta kanske jag kan hoppa över lite nybörjarmissar. =0)

//gabbi

Annons:
ler
6/5/18, 9:40 AM
#1

Har du bränt krukan med halva glasyr så är ju den andra halvan inte längre sktöjad utan glattbränd även den, det blir ju sintrat och glaseringen blir svår. På mig verkar det som väldigt besvärliga sätt att arbeta på så som du tänkt dig.

Skabbekatten
6/5/18, 12:12 PM
#2

Det går bra att glasera om saker efter att dom blivit glasyr/högbrända. Men det är inte helt enkelt. Först bör du värma upp föremålet som skall glaseras, tex i en hushållsugn eller med en värmepistol, och sedan doppa/hälla på glasyr medan det är varmt. Det trixiga tycker jag är att glasyren bara lägger sig på ytan eftersom skärven nu är tät, det gör att man lätt drar bort glasyren om man råkar sätta fingrarna mot den nyglaserade ytan. Likaså är det inte helt enkelt att förutspå resultatet.

Gränsen för hur många gånger du kan glasera om handlar mest om hur glasyrerna reagerar med varandra och när det blir för mycket rinn.

Det finns en keramiker som heter Morten Løbner Espersen som arbetar genom att glasera och bränna om sina saker till absurdum, vilket ger alldeles speciella effekter då de olika glasyrerna blandar sig och börjar rinna. Googla honom =)

Bo§e
6/5/18, 12:44 PM
#3

Vissa stengodsleror har en tendens att bli "sprödare" och litet mindre täta om de bränns om till sintringstemperatur upprepade  gånger.  Generellt brukar vita leror klara sig bäst.

gfl
6/5/18, 2:16 PM
#4

Åh, tack! Googlade Morten och jisses vilka verk! Kan han så kan jag ju i alla fall prova! Tack för tipsen! 

Men om man har en helt vanlig stengodskruka, glaserad och fin, men man vill rakubränna den också just för att få svarta detaljer och kanske någon liten extra rakuglasyr någonstans… Förstör man inte den redan glaserade ytan då..? Är jag jobbig nu? 🙂

ler
6/5/18, 4:14 PM
#5

Lite jobbig har man vel lov att vara. Jag tycker att du bara skall gå igång och prova! Och inte höra för mycket på andra, du verkar ju ha en idé om vad du vill så testa.

gfl
6/5/18, 6:28 PM
#6

japp japp. Får återkomma med resultaten sedan! 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: