Annons:
Etikettengober
Läst 2155 ggr
Bagheraz
2018-06-06 10:40

Engob

Engobe

Tänkte jobba med skulptur i keramik och ska köpa en vitbrännande lera med 25% chamotte. Jag skulle vilja ha små stänk av engobe och inte ha någon glasyr. Men det är svårt att hitta ställen att köpa engobe på. Har ni några tips på bra ställen som säljer (helst via näthandel)?  

Ps. Jag är ute efter en senapsgul och en lavendel/lila färg.

  • Redigerat 2020-09-24 23:32 av Ulla
Annons:
Bo§e
2018-06-06 11:00
#1

Just de färger du önskar kan nog bli svåra att hitta bland de vanliga "köpe-engoberna".   Det kommer att krävas en ganska hög procent av färgkropp, särskilt om de skall fungera som du vill, utan glasyr ovanpå.   "Köpe-engoberna" blir ganska bleka om man inte glaserar, eftersom de inte är tänkta att använda på det viset.  Och färgskalan är begränsad.

Slamma i stället upp en litet av din ordinarie vita lera (och om du vill, sila bort chamotten), och tillsätt färgkropp i önskad mängd, så kommer du till slut att hitta det du söker.   Det kräver förstås en del provbränning tills du hittar rätt.

Bagheraz
2018-06-06 11:03
#2

Tack!

Kan jag köpa ett sånt här pigment?

http://lermakeriet.se/Product/1546/pigment-20440/

Bo§e
2018-06-06 11:08
#3

Ja, det ser ut att vara vanlig färgkropp.  När du köper färgkropp, kolla först om den tål den temperatur du tänker bränna i……..det kan variera…

Tänk på att den vita engobeleran också är en "färg", dvs vit, och som vill dra färgkroppen åt det "blekare" hållet.  Var m.a.o. beredd på en ganska hög  procentsats färkropp, särskilt som du inte tänker glasera ovanpå.

Bagheraz
2018-06-06 11:24
#4

Ok

Jag har hittat två till här

http://www.cebex.se/engoberstengodsengober-c-60_173_453_459.html

Kan jag experimentera med dem och blanda t.ex ljusblå och någon gul. Funkar det som med färg i övrigt eller blir den kemiska processen helt annan, typ att det blir brunt efter bränning.

Och Vad händer om man använder lergodsengobe på stengods?

ler
2018-06-06 11:28
#5

Om du vill så kan jag nog ordne med det, måste i så fall ha NCS nummer eller annan info så som små färgprov.

Bagheraz
2018-06-06 11:35
#6

Hej

Jag är ute på okänd mark, men jag vill ha det matta och råa uttrycket med stengodsleran och engobe. Så jag har inga NCS nummer eller färgprover.

Annons:
Bo§e
2018-06-06 11:47
#7

#4:  >>  Och Vad händer om man använder lergodsengobe på stengods?   >>

Det brukar faktiskt gå "bra", rent tekniskt….särskilt om man inte glaserar ovanpå.     Men räkna med att färgerna kommer att bli svagare än vad du ser på färgproverna (som ju är brända i lergodstemperatur).    I stort sett alla färger blir blekare ju högre man bränner dem.

Du kommer att få göra många egna tester innan du hittar rätt…..det finns nog inga genvägar (men se det som något positivt och lärorikt, vilket det tveklöst är, i längden…)

Bagheraz
2018-06-06 11:52
#8

Tack Bosse! Då kör jag tester tills det blir najs 👍

Bo§e
2018-06-06 11:54
#9

Bra inställning…!  🙂

Upp till toppen
Annons: