Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 981 ggr
laurelin
6/8/18, 4:07 PM

Lägsta temp för lergodlera?

Hjälp! Jag har lovat att bränna ett par skulpturer åt en kollega som haft dem stående i flera år (han gick på kurs och fick med sig lera hem). De ska inte glaseras. Han vet inte säkert vad det är för lera mer än att det är lergods. Det jag undrar är vad man ska välja för temperatur? Finns det lergodsleror som smälter under typ 930 grader? Jag vill inte förstöra varken ugn eller skulptur, men samtidigt få ett så bra resultat som möjligt…

Annons:
Bo§e
6/8/18, 4:30 PM
#1

Om det är tjockväggiga (rentav massiva ?) skulpturer,  bränn dem MYCKET långsamt (kanske 50°C per timma….beror på tjocklek….) upp till ca 600-650°C.  Sista biten kan köras litet snabbare, upp till åtminstone 800°C, gärna 900°C **.   På så låga temp.nivåer finns ingen risk för att leran smälter.  Det vanligaste missödet är att sakerna sprängs pga att man har för bråttom de första 600-650 graderna.

**   En del stenålderkeramik är bränd ännu lägre, kanske 600-700°C.  Resultatet är visserligen "vattenolösligt",  men inte särskilt hållbart……

laurelin
6/8/18, 5:14 PM
#2

Tack, det var just det där med lägsta smältpunkt jag ville få bekräftat. Det är massiva skulpturer men inte så stora, kanske 8-9 cm på tjockaste stället… Men jag kommer bränna mycket långsamt ändå, för säkerhets skull. Det vore förfärligt jobbigt att behöva berätta att någons första alster sprängts i ugnen….

laurelin
6/9/18, 11:10 PM
#3

Jag körde långsamt till 900… Nu har ugnen svalnat så jag kunde titta in och allt verkar ha gått fint. Puh!

Upp till toppen
Annons: