Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1883 ggr
HornHast
6/11/18, 8:44 AM

Förhöjningssockel (Tvättmaskin/Torktumlare)

Hejsan alla glada,

Kollar på en stabil och ej för dyr lösning till att höja ugn från golvet.

De stativ som säljs på keramiksidor ser precis ut som vanliga förhöjningssocklar till tvättmaskiner och torktumlare, någon som har erfarenhet av de senare alternativet som är klart billigare än det första? :)

Annons:
ler
6/11/18, 9:10 AM
#1

Ja varför inte? En tvättmaskin är ju tung och skakar under drift så det måste ju vara väldigt stabilt. Och om det bara är metall som den är gjord av så är det ju helt fint tänker jag.

HornHast
6/11/18, 10:18 AM
#2

Min tanke exakt!

Hur pass varm blir en toppmatad ugn på undersidan?
Tänker om en förhöjningssockel med bäryta utan hål eller med hål (ett större eller flertalet små) är att föredra..

Bo§e
6/11/18, 10:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En förhöjningssockel till tvättmaskiner låter som en bra idé, förutsatt att den är av metall.

Själva ugnskroppen blir förstås väldigt varm på undersidan, och om den placeras direkt mot bordet, kan bordet bli onödigt varmt..   Men, ugnen har sina egna ben (för det har den väl..?),  som skapar en nödvändig spalt mellan ugnen och bordet.  Bilden visar ett bra arrangemang med en liten toppugn på ett plåtbord.

Om ugnen - mot förmodan - skulle sakna ben över huvud taget, går det bra att t.ex. placera några tegelstenar mellan ugn och bord. Bordet bör förstås ha metallskiva, hel eller perforerad (spelar inte så stor roll)

HornHast
6/11/18, 12:08 PM
#4

Ungen jag fått ta över står på hjul som inte är i bästa skick och kommer därför tas bort helt, men att ha några tegelstenar mellan bord och ugn lät som en bra ide, går det då bra med vanligt tegel eller bör det vara den eldsäkra varianten?

Förhöjningssockeln är av metall, kommer även montera hjul på den så det lätt går att flytta runt ugnen. :)

Bo§e
6/11/18, 12:11 PM
#5

Du kan använda vilka tegelstenar som helst….även betongtegel.

HornHast
6/11/18, 12:31 PM
#6

Strålande! :D

Annons:
HornHast
6/14/18, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hittade dessa metallben i källaren, ser ut att passa väldigt bra under ugnen och kan med mindre modifiering monteras i hålen där hjulen suttit.
Blir ugnen så pass varm på undersidan att färgen på benen kan smälta?

ler
6/14/18, 1:28 PM
#8

Svårt att veta, beror nog också på färgen. Min lilla topugn blir inte så våldsamt varm under, betydligt varmare på sidan och på locket. Men det är ju logiskt. Jag tycker att du skall slipa bort färgen så är du säker.

Bo§e
6/14/18, 1:45 PM
#9

Nej, färgen på själva benen kommer absolut inte att smälta….!…..men färgen på de övre tvärstagen kan komma att angripas….kanske inte på en gång, men så småningom.  Som Ler säger, kan du slipa bort färgen på tvärstagen  (och måla med någon industriell primer för att motverka senare rostbildning).   Eller,  vänta med målningen tills du ser att det  behövs…     

Jag tror att de benen kommer att fungera fint, om du fäster dem ordentligt.   (Om det är den ugnstyp jag tror, är ugnsbotten av ganska tunn plåt, vilket kräver genomgående bultar (rostfria!) med stora brickor, för att stativet skall bli stadigt)

HornHast
6/14/18, 3:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

Detta är ugnen, står nu på en gammal fälg.
Inväntar även svar från Cebex om de möjligen har nått passande och inte för dyrt stativ..

Annars blir det förhöjningssockel eller benen jag hitta. :)

HornHast
6/14/18, 3:37 PM
#11

Bra skick invändigt men utsidan behöver dock putsas upp lite. :)

ler
6/14/18, 9:39 PM
#12

Jag såg benen som en enhet och skiljer inte på ben och tvärslå, men det är ju klart att själva benen knappast kan påverkas

Upp till toppen
Annons: