Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2448 ggr
EwaSS56
2018-06-12 19:43

Lerslam = engobe?

Så! Nu har jag lerslam i en spann och har köpt på mig ett par olika pigmentpulver. Nu står jag som ett stort frågetecken. Jag tänkte blanda pigmentet i lersörjan o göra mönster på mitt gods med en bollspruta. Är jag rätt på det så här långt? Isf kommer nästa undran, hur blandar jag? Jag kan ju tänka mig att det kan vara en smaksak men jag måste börja någonstans, är det någon som har ett förslag?

Annons:
Skabbekatten
2018-06-12 20:27
#1

Det bästa sättet att få en jämn färg är att blanda de torra pigmenten med torr lera och hälla ned i vatten, låta stå nån dag och sedan stavmixa blandningen till en jämn, färgad smet. När du blandar pigment ned i blöt lera/lerslamma riskerar du att få ett ojämt resultat.

Bo§e
2018-06-13 01:05
#2

Instämmer med   #1.         Dessutom:   Om man först torrblandar lera och pigment, får man en rimlig chans att hålla koll på proportionerna, så att man kan upprepa blandningen senare.    Att tillsätta pigment till en färdig "smet"  innebär att man inte har en aning om procentsatsen….

ler
2018-06-13 08:16
#3

Också enig med de 2 föregående. Alltid torrt om man vill kunna upprepa resultatet. Men har du samma lera till engobe som den lera som alstren är gjorda av? Och skall du glasera över engoben?

EwaSS56
2018-06-13 17:56
#4

Ja, nu har jag verkligen fått veta hur fel jag tänkte iaf. Ja, det är samma lera och ja, förmodligen, kanske ska det glaseras, vi får se.

ler
2018-06-13 20:26
#5

Glaserar man så har man betydligt större möjligheter att få fram starkare och klarare färger. Utan glasyr är man också begränsad till pigmentfärgning. Man kan förstås hjälpa engoben med någon sintrande eller smältande beståndsdel.

babegrisen
2018-09-09 18:35
#6

Hej! Hur många procent pigment har ni ungefär i engoberna? :))

Annons:
Bo§e
2018-09-10 14:29
#7

Koboltoxid eller koboltblå färgkropp kan räcka med 1-2 % (oftast väldigt starka).  Dessa får man vara litet försiktig med.  

Övriga färger:  Räkna med 5-10 %,  eller kanske litet till i extrema fall….

Men egentligen kan man inte ge generella tips här…..allt beror ju på vilket resultat man vill ha…..      TESTA…!

Upp till toppen
Annons: